Friday 10 September 2021

IBU BAPA DAN PENGURUSAN EMOSI ANAK-ANAK




Rasulullah SAW bersabda: “Anak itu ibarat seperti kain putih, ibu bapalah yang akan mencorakkannya menjadi Nasrani, Yahudi ataupun Majusi.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ibubapa yang mencorakkan anak. Pendidikan yang pertama diterima anak-anak. Daripada Ali bin Abi Talib RA, Rasulullah SAW bersabda: “Didiklah anak-anak kamu atas tiga perkara: Cinta kepada Nabi kamu, cinta kepada kaum keluarganya serta membaca al-Quran, sesungguhnya para pembaca al-Quran itu berada di bawah naungan Arasy ALLAH pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya bersama para Nabi-Nya dan hamba-hamba-Nya yang terpilih.” (Riwayat At-Thabrani)



A016
Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka. (Al-Hadiid 57:16)

Contoh 2 tokoh ibu Imam Sufyan ats-Tsaury dan Imam asy-Syafi’i

a) Ibu Imam Sufyan ats-Tsaury sentiasa memberi semangat, menasihati, dan mewasiatinya agar semangat menuntut ilmu. Di antara ucapan ibunya adalah “Anakku, jika engkau mendapat 10 ayat, Apakah kau jumpai dalam dirimu bertambah rasa takutmu (kepada Allah), Apakah dapat lemah lembut dan ketenanganmu?, Sejauhmana engkau merasa manisnya imanmu?

b) Ibu Imam asy-Syafi’i apabila ingin menyusukan anaknya, akan mengambil wuduk kerana menyusukan itu ibadah.

Ibubapa banyak membentuk karakter dan personaliti anak-anak. Kepekaan ibu bapa mendidik anak dengan mengimbangkan 4 elemen iaitu emosi, fizikal, spritual dan mental.


Fokus mendidik anak-anak kali Ini adalah dengan membentuk emosi keluarga.

a) Ibubapa boleh bergurau senda jenaka dengan anak. Tidak terlalu serius dan mudah bermain-main dengan anak-anak. Ibubapa tidak terlepas ada emosi marah dengan nada tinggi. Sifat marah-marah itu dengan mendoakan anak. Contoh doa anak ketika marah "Semoga Allah baiki akhlakmu anakku".

Emosi keluarga dengan kegembiraan. Melihat situasi anak-anak.

Selain itu, ibu bapa perlu sangat-sangat banyak berdoa dengan air mata menunjukkan kesungguhan kepada Allah SWT.
A060
Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina. (Ghaafir 40:60)


A186

Firman Allah (mafhumnya): "Apabila hamba-Ku bertanyamu tentang Aku hai Muhammad, maka jawablah Aku (Allah) amat hampir dengan mereka, Aku memenuhi doa yang memohon kepada-Ku. Maka mereka hendaklah memenuhi perintah-Ku dan mereka beriman kepada-Ku agar mereka sentiasa mendapat petunjuk. (Surah al-Baqarah, ayat 186)

b) Hikmah Meluahkan Emosi. Melatih anak-anak untuk meluahkan emosi. Jangan melarang anak-anak untuk meluahkan emosinya. Ibubapa perlu mendidik anak-anak untuk menguruskan emosi. Biarkan anak meluahkan emosi.


A084
Dan (bapa mereka - Nabi Yaakub) pun berpaling dari mereka (kerana berita yang mengharukan itu) sambil berkata: Aduhai sedihnya aku kerana Yusuf, dan putihlah dua belah matanya disebabkan ratap tangis dukacitanya kerana ia orang yang memendamkan marahnya di dalam hati. (Yusuf 12:84) 

Berdasarkan statistik Kajian Kesihatan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) yang dijalankan pada 2015. Statistik juga mencatatkan peningkatan sebanyak 29.2 peratus atau 4.2 juta rakyat negara ini berusia 16 tahun ke atas mengalami masalah kesihatan mental berbanding 2006 yang hanya mencatatkan 11.2 peratus. Penyakit mental yang paling banyak diperkatakan ialah kemurungan atau dalam terma perubatan dikenali sebagai "Major Depressive Disorder (MDD)". Kemurungan yang didiagnosis secara klinikal, bukanlah perasaan sedih yang biasa. Ia merupakan penyakit perubatan yang melibatkan perasaan sedih yang berpanjangan serta menjejaskan fungsi harian seseorang individu. Penyakit kemurungan telah dikenal pasti oleh WHO sebagai penyakit keempat terbesar yang menyumbang kepada penyakit global (global disability) yang dialami oleh manusia di seluruh dunia pada ketika ini. Ia diramalkan ia akan menjadi antara penyebab utama masalah kesihatan di negara-negara membangun menjelang tahun 2020 selepas penyakit jantung. Penyakit kemurungan adalah berbeza dari kesedihan biasa. Adalah normal jika kita berasa sedih apabila berhadapan dengan insiden yang negatif atau menyedihkan. Walau bagaimanapun, jika didapati bahawa perasaan sedih itu berterusan dan mula menjejaskan fungsi harian, maka ia perlu diberi perhatian.

C) Sebaik-baik pemberian pendidik kepada anak-anak adalah akhlak dan adab.

1) Wajah Manis

2) Makanan Halal dan cara makan seperti mana Nabi SAW ajar umatnya
3) Kesederhanaan hidup. Tidak mewahkan anak dan mendidik anak merasai cukup.

Besar tanggungjawab dihadapan Allah SWT. Besar manfaat kepada masyarakat. Maka, betulkan diri kita (Islah). InshaAllah akan membantu untuk membaiki diri anak-anak.. Ibu bapa guru dan model terbaik anak. Ladang akhlak untuk jariah hingga akhirat.



No comments: