Friday 23 December 2016

BUDAYA KREATIF



Sejak akhir-akhir ini organisasi sering kali memperkatakan mengenai kreatif. Apakah langkah-langkah yang patut di ambil untuk menjadi yang kreatif.
a)      Persediaan

Pengurus hendaklah memastikan semua bahagian yang ada masalah perlu memahami sepenuhnya dan analisis semua fakta tersebut serta idea yang relevan kepada penyelesaian masalah dikenalpasti. Selalunya pekerja kurang berminat apabila ada borang keluar masuk, hasil kerja, kedatangan, panggil bersemuka, lihat surat tawaran/penglibatan luar jika ada, jadual waktu tugas dan jumlah beban kerja sebenar.


b)     ‘Concentration’

 pengurus mestilah bersedia menyelesaikan masalah dalam masa tertentu


c)     Incubation of ideas and information

Pengurus perlu mengenalpasti cara yang digunakan untuk menyelesaikan masalah.


d)     Illumination

The manager connects a problem with an acceptable solution


e)     Verification

Pengurus menguji cara penyelesaian dan terima keputusan


Akhlak Ketika Dalam Organisasi
Positif

Negatif
Sikap positif dan riang      

Muram dan marah
Gemar bekerja dengan orang lain
Kerja sendirian orang lain dan untuk        atau dengan alat
tumpuan utama dan bukan diri  sendiri
Mahukan tumpuan/ glamor
Lebih bertenaga dan bergerak pantas
Kerja ikut selera sendiri
Menganggap kerjaya sebagau tugas berhubung dengan orang ramai
Kerja itu lebih penting daripada pelanggan
Pandai menyesuaikan diri/suka pada cabaran
Ikut aturan kerja/tidak flexsibel
Percaya dan wujudkan situasi pelanggan adalah betul
Beritahu orang ‘saya ini betul’












Apakah sekatan terhadap produktiviti

         Gangguan

         Keadaan berselerak dan kertas kerja

         Komunikasi yang tidak produktif

         Penangguhan

         Sikap tidak dapat buat keputusan

         Melakukan terlalu banyak kerja

Apakah Halangan kepada kreativiti

         Halangan dari dalam diri.

         Trend/pattern.

                   Pemikiran atau pendapat umum.

         Tidak mahu mencabar atau membaharui sesuatu sedia ada.

         Terlalu cepat menilai.

         Takut kelihatan bodoh.

         Birokrasi.

         Tradisi dan budaya tetap.

         Prosdur operasi yang piawai.

         Menindas ekspresi kreatif.

         Sumber yang minima.

         Komuikasi lemah.

         Kawalan yang ketat.

         Hukuman atas kegagalan.

         Tiada ganjaran untuk kejayaan.

         Menekankan nilai yang menghalang

         Penyeliaan yang rapi tidak membimbing tetapi mengkritik.

         Adanya “deadline”

             Pengkhususan yang ketat.

         Menegaskan autoriti.

Tindakan Perubahan

   Kita boleh berjaya dengan menguasai diri sendiri kita perlu berubah - kita yang mampu mengubahnya, jangan harap orang lain

   Yakin kendiri - insyaAllah kita berjaya / cemerlang 

   Jangan ulangi perangai lama - buat percubaan melaksanakan perangai baharu berulang kali supaya sebati

         Bentuk malamat diri - yang boleh di capai melalui usaha  Sentiasa belajar

         Bertindak secara kumpulan dan amalkan tolak ansur semua orang mesti menang

         Disiplin diri mesti dijaga.  Tanggunjawab perlu dilaksana sebaik mungkin

         Buktikan pemilihan anda untuk bekerja adalah tepat

Monday 19 December 2016

MEN PREFER YOUNGER PARTNERS




Tahukah anda, lelaki dan perempuan amat mementing perhubungan yang boleh dipercayai, matang dan sedap mata memandang. Sebab itu, hubungan kecergasan dan kecantikan adalah sangat significant untuk menarik orang kepada diri kita. 



Lelaki akan menarik kepada perempuan sebab penampilan fizikal...wink

Perempuan pula suka kepada lelaki yang mempunyai sumber kewangan yang mantap dan terjamin. Kalau melihat hidup di zaman ini dengan kos hidup dan cukai pelbagai, memang amat penting mencari lelaki yang menjamin masa depan


Lelaki suka pasangan yang muda daripada dirinya manakala perempuan suka lelaki berumur daripada dirinya.

Oleh itu, kena berusaha untuk menjadi insan yang menarik walaupun lelah...😴



  



Thursday 15 December 2016

A GOOD MAN IS HARD TO FIND

“A Good Man Is Hard to Find” is one of the most famous examples of Southern Gothic literature.

Tuesday 13 December 2016

STRATEGIC PLANNING


STRATEGIC PLANNING

What is Mission, Vision & Strategy?
What is strategy and strategic planning?
What is SWOT?

Mission
The core purpose of our organization – its express why the organization exists!

Vision
A concrete word of what the organization intends ultimately to become by some defined future time, so as to provide a basis for formulating strategies and objectives

Strategy
  •  Is the determination of the basic long-term goals and objectives of an enterprise and adoption of courses of action and allocation of resources for carrying out these goals?
  •  “Strategos” - referred to a military commander during the age of Athenian Democracy
  • It is an umbrella plan encompassing a number of smaller plans for some objective.
  •  A strategy is an overall approach, based on an understanding of the broader context in which you function, your strength and weaknesses, and the problem you attempting to address
  •  A strategy gives you a framework within which to work, clarifies what you are trying to achieve and the approach you intend to use.
  • It does not spell out specific activities.
  • Strategies are the key elements of change that need to be addressed to drive the organization towards its vision.

Characteristics of a Strategy
  •  A means to the ends of an organization.
  • It requires careful monitoring and analysis of changes in the organization’s external   environment
  •  It takes into account the relationship between the external forces and internal      resources.
  •  It involves the determination of the long-term mission and objectives of the    organization and prescribes the courses of action needed to achieve competitive    advantage.

What is Strategic Planning?
  • ·         A process of determining organization’s long-term goals and identifying the best approach for achieving those goals.
  • ·         It is the overall planning that facilitates the good management of a process
  • ·         It provides you with the big picture of what you are doing and where you are going.
  • ·         It gives clarity of what you actually want to achieve and how to achieve it.

  
STRATEGIC PLANNING answers the questions of:
  • ·         Who are we?
  • ·         What capacity do we have and can we do?
  • ·         What problems are we addressing?
  • ·         What difference do we want to make?
  • ·         Which critical issues must we respond to?
  • ·         Where should we allocate our resources?
  • ·         Then,
  • ·         What should our immediate objective be?
  • ·         How should organize ourselves to achieve it?
  • ·         Who will do what and when?

Planning for Strategic Planning
  • ·         When do you need to do a SP process?
  • ·         How often do you need to do a SP process?
  • ·         At what point in an organization or project cycle do you need to do a SP process?
  • ·         How long should a SP process be?

SWOT
  • ·       A generation of the strengths, weaknesses, opportunities, and threats in relation to a particular objective.
  • ·    To develop suitable strategies and tactics
  • ·     A basis for assessing core capabilities and competences
  • ·     The evidence for, and cultural key to, change
  • ·     A stimulus to participation in a group experience
  •         Consider resources and capabilities:

                - Internal: strengths weaknesses

                - External: threats and opportunities

Wednesday 7 December 2016

ORGANIZATIONAL STRESS




Persoalan, mengapa masih ada pekerja lemah prestasi dan tidak bermotivasi? Kenapa masih ada pekerja yang stress walaupun pekerjaan itu pilihannya sendiri. Atau bagaimana cara untuk terus mengekalkan pekerja di dalam organisasi. Mungkin kita boleh melihat faktor-faktor yang menunjukkan pekerja bekerja di bawah tekanan.
   
common sources
Suggested Causes

Job mismatch
  • Pekerja tidak mempunyai kemahiran dan kebolehan dalam pekerjaannya (job incomplete);
  • Pekerja tidak diberi peluang untuk menggunakan sepenuhnya kemahiran dan kebolehan (underutilization)

Conflicting expectations
  • Jangkaan kelakuan organisasi format dan tidak formal bertentangan dengan jangkaan pekerja (expected behaviour)
  • The individual employee’s is affected by two (or more) strong influence.  

Role ambiguity
  • Pekerja  tidak jelas tentang bagaimana untuk melaksanakan kerja
  • Pekerja  tidak jelas mengenai apa yang diharapkan di tempat kerja
  • Pekerja tidak jelas tentang bagaimana hubungan antara prestasi kerja dan akibat jangkaan (ganjaran, hukuman dan sebagainya)

Role overload
  • Pekerja tidak cekap di tempat kerja (incompetent)
  • Pekerja bekerja dibawah tekanan dan masa kerja diminta k melakukan lebih daripada masa (tekanan masa)(time pressure

Fear / responsibility 
  • Pekerja takut prestasi yang rendah atau gagal
  • Pekerja merasakan tekanan untuk pencapaian yang tinggi (high achievement)

Alienation 
Terdapat interaksi sosial yang terhad. Pekerja juga tidak mengambil bahagian dalam membuat keputusan

Working / conditions
  • Persekitaran kerja adalah tidak menyenangkan antaranya cahaya lampu yang tidak mencukupi (inadequate lighting
  • The requirements of the job may unnecessary produce pacing problems, social isolation, and so forth.
  • The machine design and maintenance procedures create pressure
  • Waktu kerja yang panjang atau tidak menentu
Working relationship
  • Pekerja mempunyai masalah yang dengan, pegawai atasan, rakan, atau orang bawahan.
  • Pekerja mempunyai masalah bekerja dalam kumpulan.




Monday 28 November 2016

TOP MANAGERIAL COMPETENCIES



Jawatan pengurusan tertinggi di dalam organisasi sangat penting bagi mencapai visi dan misi organisasi. Oleh itu, pelbagai kompetensi perlu ada di dalam kumpulan top management yang lebih dikenali High Performance Manager (HPM). Tugas-tugas nereka mestilah mempunyai effective and efficiency dalam melaksanakan tugas harian.

Effectiveness    
-doing the right things
– Important element is quality
Efficiency
– ability to make the best use of available resources
 – involves in minimising cost

Berdasarkan kepada kajian, kompetensi top management telah menunjukkan min adalah tinggi bagi setiap kompetensi yang diperlukan oleh HPM seperti di bawah:
                   
No.
Competencies
Mean
1
Achievement orientation
4.74
2
Integrity / honesty
4.74
3
Problem solving & decision -  – making skills
4.66
4
High self-esteem/self-confident              
4.62
5
Inspiring
4.62
6
Conceptual skills
4.60
7
Proactively/initiative
4.59
8
Fostering teamwork      
4.55
9
Planning & organising Developing others
4.51
10
Good communication skills
4.50
11
Persistence
4.47
12
Getting along well with people & managing conflict constructively
4.46
13
Self-objectivity & lifelong learning
4.42
14
Managing time successfully
4.40
15
Self-control       
4.38
16
Assertiveness
4.33
17
Networking
4.33
18
Creativity
4.20
19
Technical expertise/job-specific Expertise skills
4.19
20
Tracking performance   
4.19
21
Flexibility
4.17
22
Managing quality            
4.17
23
Thoroughness/attention to detail
3.94
24
Computer literacy           
3.77