Tuesday 14 March 2017

KRISIS DAN IMPAK KE ATAS PERSEKITARAN




Krisis persekitaran atau lebih dikenali sebagai krisis alam sekitar ialah ancaman kepada alam sekitar disebabkan aktiviti korporat dan krisis alam.  Apa pun sebabnya apabila berlaku ancaman terhadap alam sekitar, maka organisasi akan menerima kesannya sama ada secara langsung atau tidak.  Aktiviti organisasi yang memerlukan bahan mentah daripada kayu-kayan menyebabkan pokok di hutan ditebang tanpa kawalan sehingga mengancam keseimbangan ekosistem. 

Kesannya, kawasan tadahan air menjadi berkurangan, air hujan tidak dapat menyerap ke dalam bumi sebaliknya menyebabkan banjir kilat, banjir lumpur dan keadaan seumpamanya. Lapisan ozon pada hari ini semakin nipis disebabkan pencemaran udara yang berleluasa. 

Persoalannya apakah yang menyebabkan pencemaran udara?.  Pengeluaran karbon dioksida dan mono-oksida yang berlebihan hasil daripada aktiviti kilang-kilang pengeluaran dan juga daripada kenderaan yang semakin banyak di jalan-jalan raya. 

Aktiviti organisasi ini memberi kesan seperti pengeluaran gas toksid, hujan asid, dan akhirnya persekitaran menjadi tidak sesuai untuk kehidupan. Bagaimana harus krisis sebegini ditangani? dan  Apa peranan organisasi dalam mengurus krisis yang mungkin berlaku?

Dua Kategori Krisis Alam Sekitar

Kesan operasi korporat terhadap persekitaran
*  Tindakan/kurang tindakan beri kesan terhadap persekitaran.
*  Krisis lapisan ozon, gas toksid, hujan asid, “global warming”.

Krisis persekitaran/krisis semulajadi
*Fenomena alam sekitar seperti gempa bumi, letupan gunung berapi, ribut, tanah runtuh, banjir, kemarau.
*Risiko dalam persekitaran yang perlu diambil kira dalam merancang pengurusan krisis.
* Boleh jangka bencana yang mungkin berlaku.

 PERSOALAN TENTANG KRISIS PERSEKITARAN DISEBABKAN AKTIVITI KORPORAT
Kenapa krisis persekitaran berlaku?

Apakah peranan organisasi dalam mengurangkan krisis persekitaran?

Apakah peranan pihak berkuasa/kerajaa dan juga NGO dalam hal ini?

Apakah peranan masyarakat dalam mengurus krisis persekitaran?

Apakah akta dan undang-undang mengawal krisis alam sekitar daripada berlaku?

Apakah krisis persekitaran yang berlaku di Malaysia masa kini dan kemungkinan berlaku masa hadapan?

Krisis Love Canal

Krisis alam sekitar disebabkan pembuangan sisa toksid di satu kawasan lapang di Love Canal, New York, 1977. Organisasi yang terlibat ialah Hooker Chemical Company yang telah membuang anggaran 21 000 tan sisa toksid di kawasan lapang. Selang beberapa tahun sebuah sekolah telah dibina di situ. Kanak-kanak sekolah selalu bermain berhampiran kawasan terdapat bahan hitam berminyak yang timbul di permukaan tanah di kawasan berkenaan. Kesan pencemaran adalah pembawa penyakit seperti barah, keguguran, penyakit jantung, leukemia sering menyerang penduduk berkenaan. Bagaimana masyarakat dan sektor perniagaan memberi tindakbalas terhadap krisis persekitaran. Contoh Love Canal.

Laporan penduduk terhadap masalah kesihatan-tiada tindakan pihak berkuasa tempatan.

Laporan pada wakil kongres dan White House-bersimpati, tiada tindakan, takut menjadi rujukan bagi kes-kes lain.

Penglibatan aktres Jane Fonda, aktivis - persidangan akhbar.

Tumpuan media-tiada bantahan.

Penduduk tahan 2 tebusan, tumpuan media-campur tangan White House janji tindakan kerajaan.

Bantuan kewangan supaya penduduk pindah.

Masa yang diambil untuk tindakan 6 tahun (1977-1983).

Kaedah Mengurus Krisis Persekitaran
Pengurangan (Mitigation):usaha kurangkan kerosakan.
Ø  Kenalpasti kelemahan/ risiko (e.g. banjir)
Ø  Ambil langkah bersedia:
                * respon struktur-bina benteng simen
                * respon persekitaran-tanam pokok
                * respon pasif-buat tempat berselindung
                * respon kajicuaca-pembenihan awan untuk  halang hujan berlebihan


Persediaan: usaha untuk tingkatkan keupayaan untuk respon.
Ø  Buat persediaan hadapi bencana:
#             tutup saluran minyak/ gas   #    beli insuran
#             “backup”                           #    pusat kecemasan
Ø  Sistem amaran awal
                #             kaedah saintifik untuk ramalan bencana.
                #             beri amaran kepada penduduk supaya berpindah.
Ø  Pendidikan umum
# beri maklumat penting rancangan menghadapi krisis. Cth: minum banyak air, jangan buat aktiviti di luar rumah dll

#  sebelum krisis beri kesedaran, maklumkan kepada pihak pengurusan

#   bentuk dan kekalkan saluran komunikasi umum: sediakan dan edarkan bahan cetak, buat temubual dengan pegawai pengurusan bencana.

#   libatkan masyarakat dalam merancang-edar pelan pada orang ramai, latih mereka kenali  amaran krisis, beri maklumat jelas.

Ø  Libatkan media
    #      beri maklumat awal
   #      beri amaran bencana
  #      beri maklumat dan panduan semasa krisis
Ø  Komunikasi organisasi
 #      sedia maklumat untuk pekerja dan orang awam panduan  hadapi bencana.
#       latihan untuk pekerja.

Ø  Latihan untuk tindakan bila berlaku bencana.

Respon: aktiviti yang diambil sejurus sebelum, semasa dan selepas kejadian untuk kurangkan kerosakan.

Ø  Peranan media
         #  amaran bencana seterusnya.
        #   beri maklumat kepada umum tentang tindakan.
       #    media perlu berusaha menyampaikan berita.

Ø  Masalah menjangka perlakuan pemindahan mangsa
     #  apa tindakan orang ramai bila berlaku krisis?
    #   adakah amaran untuk berpindah diikuti?
   # adakah pekerja organisasi membantu di pejabat atau balik membantu keluarga?
  #  perlu latih pekerja untuk tentukan tanggungjawab pada organisasi.

Ø  Kawalan sosial/ undang-undang
    #        kawalan keselamatan selepas bencana
    #        halang kecurian di pasaraya, masalah  sampingan spt. dadah, dsb
    #        libatkan tentera, polis dll

Pemulihan (Recovery): 
aktiviti untuk menstabilkan keadaan dan balik pada keadaan normal.

Ø  Aktiviti untuk stabilkan keadaan dan balik kepada keadaan normal
Ø  Kawal keadaan dan maklumkan kepada masyarakat organisasi bertindak tegas terhadap aktiviti yang menjejaskan alam sekitar
Ø  Tegaskan organisasi akan bantu benteras masalah yang timbul
Ø  Bantu organisasi pulih seperti sedia kala

Sunday 12 March 2017

KE MANA MANUSIA PERGI?





Setiap hari kita mendapat berita kematian saudara kita. Terfikir, cukupkah amalan terakhir kita itu?

Sebenarnya Allah SWT membiarkan kita hidup dunia ini untuk melihat kesungguhan manusia untuk kembali kepada Allah SWT. Sama ada manusia itu bersungguh dan ikhlas menuju Allah SWT.

Allah SWT akan menguji manusia dengan iman. Sama ada iman itu manis atau tawar. Kalau iman manis, kita rajin melaksanakan apa yang Allah suruh. Rasa seronok. Tetapi jika Allah menjadi iman kita tawar, sukar untuk kita melaksanakan jalan / pentunjuk Nabi/Allah. Itulah ujian. Maknanya apa, hidup manusia sehingga mati akan diuji untuk melihat sama ada kita ikhlas atau tidak ingin bertemu dengan Allah SWT. Marilah tengok /menilai diri. Allah memberi semua nikmat untuk melihat bagaimana kita menguruskan diri kamu wahai manusia.

Allah menurunkan Alquran sebagai hidayah di dunia sebagai panduan hidup mengikut kehendak Allah SWT.  Hidup ini perlu hidayah dan hidayah tidak diperlukan di dalam kubur. Dalam kubur, pahala diperlukan dan hidayah tidak lagi diperlukan seperti didunia. Membaca Alquran bertujuan adalah untuk tumpang pahala dan hidayah. Sebab itu kita kena berlajar alquran dan mengetahui makna alquran. Untuk memudahkan perjalanan ke akhirat. Tebas perjalanan untuk menuntut ilmu tujuan mengenali Allah SWT supaya mudah ke perjalanan akhirat.

Maka mari kita membaca beberapa ayat juzuk 30. Allah SWT memberitahu tentang manusia.

Surah Al-'Asr
Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

-    -  Manusia lahir atau celik sebenarnya berada dalam keadaan rugi. Mengapa rugi? Sebab melaksanakan hidup tidak mengikut kehendak Allah SWT kecuali mereka yang beriman, beramal, berpesan-pesan dan bersabar.

Surah Al-Alaq
Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya), Dengansebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya.  (Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmulah tempat kembali (untuk menerima balasan).

-Manusia ini jika rasa cukup, mulalah melakukan benda tahgut. Rasa cukup segalanya tanpa ingat Allah SWT. Maka, ingatlah Allah, ingat mati dan ingat akhirat. Sebab hancur semua kelazatan yang ada dalam dunia.

Surah Adh-Dhuha -

Demi waktu dhuha,
Dan malam apabila ia sunyi-sepi -
(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).
Dan sesungguhnya kesudahan keaadaan muadalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.
Dan sesungguhnyaTuhanmuakanmemberikanmu (kejayaandankebahagiaan di duniadan di akhirat) sehinggaengkaureda - berpuashati.
Bukankahdiamendapatiengkauyatimpiatu, lalu la memberikanperlindungan?
Dan didapatiNyaengkaumencari-cari (jalan yang benar), laluIamemberikanhidayahpetunjuk (denganwahyu - Al-Quran)?
Dan didapatiNyaengkaumiskin, laluIamemberikankekayaan?
Olehitu, adapun anak yatimmakajanganlahengkauberlakukasarterhadapnya,
Adapun orang yang meminta (bantuanpimpinan) makajanganlahengkautengkingherdik;
AdapunnikmatTuhanmu, makahendaklahengkausebut-sebutkan (danzahirkan) sebagaibersyukurkepadaNya.

Surah Asy-Syams -
Demi matahari dan cahayanya yang terang-benderang;
Dan bulan apabila ia mengiringinya;
Dan siang apabila ia memperlihatkanny adengan jela snyata;
Dan malamapabilaiamenyelubunginya (dengangelap- gelita),
Demi langitdan Yang membinanya (dalambentuk yang kuatkukuh - yang melambangkankekuasaanNya);

Manusia dia jadikan barang dalam iaitu roh. Roh ciptaan Allah dalam ilmu Allah. Allah bagi sikit tentang sikit roh. Tetapi kamu faham sikit. Bagaimana Allah sempurna kejadian manusia. Cita dia, lahir manusia dari 9 bulan, lemah kena ada bantuan susu ibu, makan suap tapi akhir kamu gagah hingga boleh jalan. Sampai masa akil baligh, Allah tunjuk jalan baik dan jalan buruk iaitu jalan ilham. Manusia boleh tentukan. Bahagian buruk gagah dengan nafsu, dunia lara, syaitan. Bahagian baik hantar malaikat, alquran, hadis, otak kalu guna molek baik. Dalam diri manusia ada fitrah. Asal manusia adalah surga atau neraka. Allah kata kalu nabi adam bua tsalahperl ubetul kat dunia ini dan akan masuk ke syurga. maka cuci diri manusia dengan zikir. Ingat Allah.
Surah Al-Balad
Aku bersumpah dengan negeri (Makkah) ini;
Sedang engkau (wahai Muhammad) tinggal di negeri ini (sentiasa ditindas),
Demi manusia yang melahirkanzuriat, dan zuriat yang dilahirkannya;
Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya);

-      Gagah benar, siapa yang lebih gagah lagi. Manusia bila harta banyak, mengukit  sumbangan harta. Tetapi Allah Tanya, tidak kah kamu tahu siapa yang melihat kamu. Menunjukkan harta dan tenaga, adakah manusia ingat Allah tidak lihat kamu. Dia tahu, dia tidak ikhlas. Allah je yang boleh ungkit. Jangan ungkit nikmat kita beri kepada orang lain.
Surah Al-'Aadiyaat -
Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya.
Allah beri apa sahaja nikmat, masih lawan tidak bersyukur.


Kesimpulan, agama ini semuanya adalah tujuan untuk menjadikan tidak lara, leka atas dunia ini. Kita sedar, maka kita mesti menuruti jalan istiqamah. Nak jaga agama hingga dalam kubur, memang payah. Tapi terus belajar daripada Al-Quran. Kata-kata hikmah ulama sampai ke hati. Jangan jemu otak kita dengan benda lain selain daripada AlQuran





Tuesday 7 February 2017

APA ITU HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT (HRD)


Human Resource Development (HRD) atau Pembangunan Sumber Manusia sangat penting difahami bagi kepentingan pembangunan dan penggunaan sumber manusia di dalam mencapai matlamat organisasi, serta berupaya merancang aktiviti pembangunan sumber manusia dalam organisasi.

Selain itu, kefahaman perkaitan fungsi sumber manusia sebagai komponen organisasi yang utama, dengan pembangunan kakitangan yang berterusan dalam mencapai prestasi ekonomi organisasi; mengkaji aktiviti-aktiviti sumber manusia dalam organisasi seperti pemilihan pekerja, perancangan, latihan, penilaian; dan mengenal serta memahami strategi yang menyumbang kepada kejayaan organisasi, di samping memaksimumkan sumbangan individu.

Antara pembelajaran HRD adalah seperti:

      1)    Knowledge Development and Performance
                2)   Organisational Development
                3)   Personal and Career Development
               4)    Selection, Staffing, And Promotion
               5)    Compensation, Rewards and Benefits
               6)   Staff Support Services
               7)   Structure and Job Design
               8)   Performance Management System
               9)   Relationship and Interface
              10)  HR Planning
              11)  Research and Information System
              12)  Leadership

Penyelidikan HRD
Staff development:
 leadership, motivation, career, recruitment, performance appraisal, counseling, commitment, work stress, job satisfaction, competencies
•Organizational development:
 learning organization, human resource management, quality management
•Adult education:
 adult learning, motivational orientation, learning styles
•Training: 
need analysis, evaluation, effectiveness

•Youth development, gender studies, community development, policy studies

Friday 20 January 2017

EQ DI TEMPAT KERJA



Terdapat lima (5) kecekapan EQ yang telah dibuktikan lebih menyumbang kepada pencapaian di tempat kerja berbanding dengan kemahiran teknikal, kebolehan kognitif dan tret personaliti.

kecekapan sosial iaitu kecekapan yang menentukan bagaimana kita menangani  hubungan antara manusia terdiri daripada institusi dan empati serta kemahiran sosial dan kepimpinan

Institusi  dan empati. Ini terdiri daripada kesedaran kita tentang perasaan, keperluan dan kepentingan orang lain. Kecekapan ini penting di tempat kerja atas sebab berikut:
  • Memahami orang lain dari segi perasaan mereka dan menunjukkan minat terhadap perkara yang mereka utamakan dan yang mereka gemar
  • Orientasi terhadap pelanggan iaitu kebolehan menjangka dan mengenali keperluan pelanggan dan cuba memenuhinya.
  • Perkembangan manusia iaitu kebolehan merasakan apa orang lain perlukan untuk berkembang dan menguasai kekuatan mereka
  • Menggunakan kepelbagaian yang ada untuk mengadakan berbagai peluang untuk dimanfaatkan besama.
Kemahiran sosial dan kepimpinan. Kemahiran ini penting di tempat kerja kerana berikut:
  • Mempengaruhi orang lain iaitu menggunakan teknik dan cara yang berkesan untuk memujuk dan mendapatkan hasil yang dikehendaki
  • Komunikasi: Menyampaikan mesej yang jelas dan meyakinkan ia difahami oleh orang lain.
  • Kepimpinan: Menjadi sumber inspirasi dan pembimbing kumpulan orang tertentu.      Pemangkin perubahan: Memulakan dan mengurus perubahan di tempat kerja.          Penyelesaian konflik: Berunding dan menyelesaikan masalah dengan orang lain.
  • Membina ikatan: membina hubungan instrumental untuk kejayaan perniagaan.
  • kolaborasi dan kerjasama: Bekerja bersama rakan sekerja dan rakan kongsi niaga kearah matlamat bersama.
  • Keupayaan berpasukan: Membina sinergi kumpulan untuk mencapai matlamat bersama.
  • Kecekapan peribadi iaitu kecekapan yang menentukan bagaimana kita mengurus diri sendiri daripada kesedaran kendiri, aturan kendiri dan jangkaan kendiri serta motivasi
Kesedaran kendiri. Mengetahui tentang keadaan dalaman seseorang, kegemaran, sumber dan intuisi. Kecekapan ini penting di tempat kerja atas sebab berikut:
  • Kesedaran emosi: mengenali emosi seseorang dan kesannya kepemimpinan atas orang lain yang ada di sekeliling.
  • Penilaian kendiri yang tepat: mengetahui tentang kekuatan dan batasan seseorang.
  • Keyakinan diri: kepastian tentang harga diri dan kebolehan seseorang.
Aturan kendiri. Meangurus keadaan dalaman seseorang, gerak hati dan sumber. Kecekapan ini penting di tempat kerja atas sebab berikut:
  • Kawalan diri: Mengurus emosi dan gerak hati yang mengganggu.
  • Boleh dipercayai: Mengekalkan standard kejujuran dan integriti.
  • Tanggungjawab: Menerima tanggungjawab dan bertanggunjawab keatas prestasi peribadi.
  • Kebolehsuaian: Mudah menyesuaikan diri dalam mengurus perubahan
  • Inovasi: Bersifat terbuka terhadap idea, pendekatan dan maklumat baru.
Jangkaan kendiri dan motivasi. Kecenderungan emosi yang membimbing atau memudahkan pencapaian matlamat. Kecekapan  ini penting di tempat kerja atas sebab berikut:
  • Desakan pencapaian: Berusaha untuk menambah baik atau memenuhi standard kecemerlangan yang kita tentukan untuk diri sendiri.
  • Komitmen: Berusaha menuju kepemimpinan arah matlamat kumpulan atau organisasi.
  • Daya usaha: Kesediaan untuk bertindak apabila munculnya peluang tanpa perlu diberitahu.
  • Optimism: Ketekunan dalam mencapai matlamat walaupun ada halangan dan kesukaran.
KAJIAN LALU TENTANG KESAN EQ KE ATAS PRODUKTIVITI PEKERJA.
Kecerdasan emosi ialah kebolehan untuk memahami dan menggunakan kuasa emosi sebagai sumber tenaga manusia, maklumat dan pengaruh. Kecerdasan emosi (EQ) terbit bukan hanya daripada pemikiran rasional tetapi daripada hati manusia.
  • Kesedaran kendiri iaitu kebolehan individu untuk mengenal dan memahami mood, emosi dan desakan seseorang dan kesannya terhadap orang lain
  • Aturan kendiri atau kebolehan mengawal atau mengarah gerak hati dan mood serta kebolehan untuk menangguhkan keputusan (judgement) supaya berfikir sebelum bertindak.
  • Empati atau kebolehan untuk memahami emosi orang lain dan kemahiran dalam bergerak balas mengikut reaksi emosi mereka.
  • Kemahiran interpersonal yang menunjukkan kecekapan seseorang dalam mengurus hubungan dan membina jaringan (nework).
  • kemahiran interpersonal juga melibatkan kebolehan mencari asas yang sama dan membina hubungan yang baik (rapport).





Thursday 19 January 2017

TEORI LOGO YANG BAIK



  • Mewujudkan gambaran awal yang positif dan bertenaga.
  • Menghasilkan rekabentuk yang sentiasa ‘hidup’.
  • Merumuskan orientasi operasi (sama ada barangan & perkhidmatan).
  • Membina jenama dan memberi wajah profesional terhadap operasi.
  • Penggunaan teks disesuaikan dengan operasi.
  • Rekabentuk yang mudah dan boleh diapresiasi dalam sebarang saiz
  • Signifikan dalam warna hitam dan putih
  • Menghasilkan imej stabil dan eksklusif
  • Aplikasi warna sesuai dengan operasi
  • Bersifat konvensyenal dan tidak modern atau trendy.


Tuesday 17 January 2017

PROGRAM PLANNING IN COMMUNITY DEVELOPMENT (CD)



Program is defined as a process that explains what activities to be done, what are the objectives, who is responsible, where, when, how and why…! About the activities

CD Program include
  • Planner
  • Target group  
  • Implementer (community)
CD Program involves. It standard any programme
  • Planning
  • Implementation
  • Evaluation

Why Program is Important in CD
  • Program is a structure used to coordinate units in any organisation. Coordination is necessary to monitor task divisions and use of resources.
  • Program as package in CD. It explains the objectives, the steps, the actors (planners, implementer and target community) and the resources used. Program is a holistic approach in CD.
  • Program indicates that there are a series of activities arranged strategically in order to achieve CD objectives.
  • Program tells us the time frame and schedules of activities. E.g.. Short term (one or two months), or long term program (more than six months).
  • Program signifies the necessity of people’s participation.

Principles of Program Planning
  • Based on needs and problems – important to analysis
  • Participation and cooperation
  • Location specific
  • Depends on target group
  • Needs valid information/data about the community

Steps in Program Development for Community
  • Situational Analysis
  • Developing Objectives
  • Developing Plan of Work
  • Implementation
  • Evaluation

Monday 16 January 2017

KENAL PSIKOLOGI KITARAN MANUSIA



PERINGKAT BAYI (0-2 TAHUN SELEPAS LAHIR)
  Bayi berkembang dengan pesat dalam aspek fizikal/motor, emosi, deria dan sosial.
  Peranan agen sosialisasi primer penting.
  Bayi belajar untuk percaya dan tidak percaya orang lain; belajar untuk menyatakan kasih sayang & kemesraan; cuba menguasai perkembangan (fizikal)
 Temperamen boleh dikesan pada tahap ini.

PERINGKAT AWAL KANAK-KANAK (3 - 6 TAHUN)
  Perkembanganpesat dalam aspek fizikal, sosial, kognitif dan bahasa.
  Perkembangan konsep kendiri, identiti (tahap awal); rol gender; seronok bermain dengan orang lain.
 Hubungan ibu bapa dengan anak yang berkesan sangat kritikal.

PERINGKAT PERTENGAHAN KANAK-KANAK (7- 12 TAHUN)
  Kebolehan menulis, membaca dan matematik berkembang.
  Cuba berfikir secara logik untuk memahami dunia.
  Sekolah sebagai satu lagi sistem mikro.
  Perkembangan pesat aspek psikososial dan moral
    Perhubungan yang baik dengan keluarga sangat kritikal.

PERINGKAT AWAL REMAJA (13 – 15 TAHUN)
   Tempoh transisi antara alam kanak-kanak dan alam dewasa.
   Pertumbuhan pesat dan mencapai baligh; remaja perempuan lebih awal daripada remaja lelaki.
   Kematangan seksual; pemikiran olahan formal.
   Inginkan kebebasan dan autonomi; kawan menjadi semakin penting.

AKHIR REMAJA (16 - 19 TAHUN)
    Aspek kritikal perkembangan – pembentukan identiti.
    Perancangan untk kemajuan akademik, kerjaya masa depan, dan pekerjaan.
    Mula membentuk kelompok hubungan dengan rakan berlainan jauntina.

PERINGKAT AWAL DEWASA (20 – 30’AN TAHUN)
   Cabaran paling besar: membentuk perhubungan intim; tentukan pilihan kerjaya; dan bekerja.
   Membuat pelabagi keputusan kehidupan: perkahwinan, menjadi ibu bapa, dan mempunyai kerjaya yang stabil.
   Kemungkinan berlaku perceraian dan perkahwinan semula.
   Apa yang berlaku di peringkat ini akan mempengaruhi peringkat hidup yang seterusnya.

PERINGKAT PERTENGAHAN DEWASA (40 – 50’AN TAHUN)
    Mengejar masa.
    Membuat cerminan diri – mungkin mengalami krisis kehidupan.
    Lebih banyak kebebasan jika semua anka-anak sudah tinggalkan rumah.
    Berjaya dalam kerjaya.
    Perlu adaptasi jika berlaku perubahan seperti naik pangkat, pindah tempat tinggal.

PERINGKAT AKHIR DEWASA (> 60 TAHUN KE ATAS)
   Perubahan besar berlaku hampir dalm semua aspek kehidupan.
   Fokus terhadap penjagaan kesihatan untuk kesejahteraan hidup.
   Masa untuk ‘give back’ kepada keluarga, masyarakat dan negara menggunakan ilmu dan pengalaman yang ada.


Thursday 5 January 2017

MULTICULTURALISM IN ORGANIZATION



Budaya individu mempengaruhi amalan pembangunan sumber manusia, sensitiviti budaya tenaga kerja di peringkat negara dan antarabangsa serta pengurusan budaya dalam organisasi. Semua individu pekerja samada di peringkat atasan atau bawahan, akan membawa budaya masyarakat masing-masing ke organisasi. Istilah ini dinamakan Bagasi Budaya (cultural baggage). Bagasi budaya ialah kecenderungan bagi seseorang untuk membawa nilai dan amalan budaya masyarakat masing-masing ke tempat kerja. Pekerja akan membawa bersama budaya masyarakat mereka kepada organisasi. Kecenderungan ini meresapi pemikiran, pertuturan dan tingkah laku tanpa individu berkenaan menyedari akan penyerapan tersebut.

Di dalam organisasi, pekerja akan cenderung membawa bersama budaya masyarakat mereka dalam melaksanakan amalan HRD termasuk pemikiran, pertuturan dan tingkah laku tanpa individu berkenaan menyedari akan penyerapan tersebut seperti yang disebut dalam konsep Bagasi Budaya (cultural baggage).
  • Kesedaran dan kefahaman mengenai nilai dan andaian orang dari budaya yang berbeza
  • Pengetahuan tentang amalan kerja sebagaimana yang berlaku dalam budaya yang berbeza: konsep masa, kerja selesai kakitangan, etika, hubungan kerja, protokol, etika dan sensitiviti seperti yang diperhatikan oleh setiap budaya
  • Memperolehi kemahiran yang sesuai, strategi dan teknik untuk berinteraksi dengan budaya tuan rumah untuk tujuan perniagaan dan sosial
  • Isu dan cabaran pengurusan antarabangsa
  • Menguruskan interaksi silang budaya dalam tetapan perniagaan

Types of Cultural Interface at the Malaysian Workplace

INTRA CULTURAL - Within one ethnic group
Value - Joking relationship, Closeness, Polite, friendly, Simple, Indirect

INTER CULTURAL - With different ethnic groups within a country e.g. Malays
Value - Rapport building, Code switching, Common grounds and history, Share experience and meaning

CROSS CULTURAL - Between two different cultures e.g. Malaysian and Americans
Value - Direct and to the point, Proper English, Formal English, Specificity, Punctuality, Timeliness, Efficiency, and Effectiveness

MALAYSIAN THEMES EFFECTING INTERPERSONAL RELATIONS
  • Preserving Face
  • Language of Character
  • Consensus-seeking and Cooperation
  •  To Help One Another
  •  Member System

 Implications of understanding our Malaysian cultural dimensions for organization
  • Harmony is more important than control
  • More relationship-oriented than task driven
  •  More hierarchical than egalitarian
  • Driven by shame than guilt    
  • High Context form of communication         
  • Polychromic time than monochromic
  • A More Related (we) Self than separated (I)
  •  Religious than secular

Management Practice- Multicultural Workplace
  • Leading
  • Communicating
  •  Motivating
  •  Making decisions
  • Counselling & guidance
  • Managing conflict
  • Leading – Face, nurturing group, relationship, TOWKAY, TUAN, SMALLMAN (humble), Caring
  • Communicating - Face, polite, cooperation
  • Making decisions – FACE, respect for age, harmony
  • Managing conflict – non-confrontational, face, respect for others

Admirable Qualities of Leader
  • Yang mulia (righteous)
  • Berbudi bahasa (humble & well mannered)
  • Baik tutur bahasa (say pleasant things)
  • Murah hati (willing to spend money)
  • Berusaha (industrious)
  • Tajam & gigih (great alertness)
  • Empathy, humility, tactfulness
  • Working unobtrusively & enlisting the assistance and moral support of others (imam)
  • Warak alim

MOTIVATING
  •  Malays are motivated by their affiliation to groups, families & individuals.
  • They would respond better if they could see benefits not just to the company but also to their family, community, nation and religion.

 COMUNICATION
  • Good manners
  • Indirectness & subtle
  • Tactful
  • Holistic
  • Give and take
  • Gentle
  • Softness (vocal, tone)
  • Proper decorum
  • Politeness (BERBUDI BAHASA)
  • Diplomatic
  • Less disclosure (face saving – jaga maruah)

Terfikir?

Apakah yang dimaksudkan budaya memandang timur ke barat?. Apa yang kita boleh berlajar daripada budaya barat dalam amalan industri?. 

Persoalanya kenapa mesyuarat organisasi di Malaysia mengambil masa yang lama? dan kenapa ahli mesyuarat cenderung untuk menunggu ketua membuat keputusan dan menerima arahan sebelum mereka bertindak.

Membina hubungan sangat penting dalam mesyuarat. Ahli mesyuarat suka berkata "Ya" tetapi apabila mereka tidak dapat memenuhi komitmen dan jarang kata 'tidak'. Kenapa sukar katakan 'tidak'?

Mengapa organisasi begitu lambat untuk bergerak?. Kadang-kadang mesyuarat panjang lebar dan sukar untuk membuat keputusan. Mengapa pengurusan organisasi tidak peduli tentang masa?

Menepati tarikh akhir penghantaran selalunya tidak patuhi? Kenapa? Sebab amalan budaya merayu. 

Organisasi sukar untuk membuat inovasi kerana tidak sanggup mendapat 'sindrom menyalahkan'. 

Bagaimana orang Asia menyatakan berita/maklumat negatif?

Apakah cara yang tidak langsung dan langsung bercakap?

Apakah sistem yang sopan yang kita ada untuk memahami dan menghormati?


BUDAYA BARAT
  • Openness and directness in face-to-face discussion. “If you don’t know, please say don’t know” (uncertainty avoidance)
  • Recommended to Malaysian to adapt this value in business activities but have to be sensitive and responsive to Malaysian cultures

Leadership
  • Criteria that a leader should have is leading from the front likes military
  •  Communication skills is important to deliver clear instruction including the objectives and time frame (what, why, when).
  • Expected subordinates to work in instruction but need to be sensitive to the way of instructing and asking
  • As a leader, it is advisable that not to scold subordinates in public (preserving face)

Direct and explicit
  •  When conveying negative news, direct approaches are better and efficient
  • Equality is important than hierarchy
  • Prefer address first-name basis, even in the formal meeting
  • All is same level, so that discussion can be more openness and directness

Motivation
  • Although working is important but also need to spend time to relax, eg. travel
  • Spectrum of reward vs. punishment systems at Malaysia is very wide and broad
  • Building relationship with subordinates is important to motivate them to work but the relationship is not in deep and personal basis.

Managing Crises and Problems
  • Direct and explicit communication is important to convey clear instruction
  • Being open and direct
  • Prepare to listen and accept others suggestion where appropriate and relevant in making decision
  • Setting clear objectives with time frame

Issues and Challenges of Working across Cultures
  • Need to be always aware and alert of the ways of doing things at Malaysia
  • Issues of religion and hierarchy
  • Ways of communication (indirect, passing the buck or play ‘taichi’)
  • Languages

Expectation for Malaysian Workers
  • Values that found from Malaysian are respectful and helpful
  • Malaysian are encourage but not a force:
  • to be more openness and directness where appropriate and applicable
  • not be shy in working relationship
  • be on time

CULTURAL SURGERY:

Culture can be both a tool and a trap.  By understanding the values and assumptions of our culture, managers.
  • STRENGTHEN (respect) - Shared work practices which we already do well and are supportive of productive work habits
  • NURTURE develop - Nurture own local indigenous values and assumptions which can be harnessed to drive productive work practices in order to be globally responsive
  • DISCARD ignore - Discard practices (symbols, rituals) which when taken to the extreme tend to create dysfunction- waste time, energy and block work efficiency (pathology)
  • SURFACE and REPLACE reinvent - Surface existing values and assumptions which are unproductive and has no value added benefit