Wednesday 2 November 2016

PENULISAN PENYELIDIKAN



Assalamualaikum WBT dan selamat sejahtera pelajar….hehe. 

Hari ini saya ingin berkongsi macam mana nak buat penulisan penyelidikan. Sekadar asas je. Mungkin boleh dijadikan panduan untuk penulisan penyelidikan kepada pelajar yang sedang mengambil Diploma, Ijazah dan Master. 

BAB 1 : PENGENALAN
1.1        Tajuk Penyelidikan
Perlu menggambarkan masalah atau isu utama kajian, mempunyai maklumat yang ringkas dan padat. Ditulis dalam bentuk pyramid terbalik dan tidak <20 perkataan.

Contoh:
Title of the Research: Relationships between family background and family strengths with children’s social competence
Identify the 5 elements
Independent variable – Family background and family strengths
Dependent variable – Children’s social competence
Statistical term – relationships
Subject – children
Location – Not stated

1.2        Latar Belakang Kajian
Menerangkan tentang populasi yang dikajikan, Definisi DV, Isu semasa berkait dengan topik, kesan isu DV, Faktor yang menyumbangkan kepada DV (ketengah pembolehubah bebas – IV), bermula dengan persepktif yang luas kepada khusus
Lebih kurang 3-6 muka surat

1.3        Penyataan Masalah
Nyatakan masalah khusus, menyediakan focus dan arah kajian dan menerangkan masalah dan mengenalpasti pembolehubah

Contoh:
Kajian ini akan membanding, menilai, memeriksa isu…
Kajian ini bertujuan menentukan pembolehubah yang menerangkan perbezaan antara lelaki dan perempuan
Kajian ini direka bentuk untuk menentukan tahap tuntutan kerja dan kepuasan kerja dalam kalangan

1.4        Kepentingan Kajian
Menerangkan faedah yang diperolehi daripada kajian. Terangkan bauamana dapatan kajian berguna kepada kelompok khusus. Knowledge gap, program/polisi

1.5        Objektif
Objektif Am
Menerangkan, menghuraikan, menilai, memeriksa, menentu

Objektif Khusus
Tujuan adalah untuk menggambarkan kaedah yang akan digunakan untuk mencapai objektif dan mempunyai perkaitan langsung dengan hasil yang akan diperolehi.

1.6        Hipotesis
Jangkaan penyelidik tentang hubungan antara pembolehubah, hipotesis hanya perlu apabila penyelidik merancang untuk mengguna statistic inferensi

1.7        Kerangka Kerja Konseptual
Merujuk kepada model kerja kajian tentang pembolehubah kajian, kedudukan pembolehubah dana rah perkaitan

Kerangka kerja yang berkesan adalah yang menyediakan arah penyelidikan yang jelas.

1.8        Definisi istilah

Definisi konsep
Huraian umum semua kontruk, pembolehubah atau istilah yang    digunakan dalam kajian

Definisi Operational
Menerangkan secara tepat bagaimana konsep diukur atau  dimanipulasi dalam kajian

1.9        Limitasi Kajian
Responden, size sample, lokasi kajian, teknik persampelan dan pembolehubah dikaji




BAB 2 : TINJAUAN LITERATUR

Bab ini dimulakan dengan ‘Pengenalan’

Sorotan literatur sepatutnya membantu penyelidik memahami kajian, tunjukkan bahawa pengkaji lain memang menganggap kajian ini penting, dan telah menunjukkan bahawa pengkaji telah mengkaji dengan mendalam tentang dokumen-dokumen yang telah diterbitkan mengenai isu yang dikaji.

Ianya membantu penyelidik memahami isu kajian dan masalah kajian yang hendak dikaji daripada kajian terdahulu.

Pastikan bahawa a literature review is NOT a summary tetapi ianya adalah critical analysis of the relevant literature.

Sorotan literatur juga penting bagi membantu pembaca memahami objektifkajian kerana membaca sorotan literatur akan membantu pembaca menerima dan memahami objektif kajian

Sorotan literatur mestilah berciri dan berlandaskan objektif dan persoalan kajian atau hipotesis kajian. 

Sorotan literatur sudah boleh menjawab persoalan kajian hasil kajian-kajian lepas. Cuma kajian baharu ini dengan populasi dan kaedah yang berbeza

Pastikan bahawa sorotan literatur tidak pernah berakhir, kerana setiap kali terjumpa dapatan baru, maka sorotan literatur mengenainya perlu ditambah.

Tulisan juga perlu berkisar pada temaema, tajuk, pemboleh ubah 
berdasarkan persoalan kajian dan objektif kajian.  Pilihlah sub topik yang 
sesuai agar ianya boleh menjawab persoalan kajian.

Pastikan kenyataan mempunyai rujukan.

Perincian tajuk perlu bagi membolehkan perbincangan boleh dibuat
mengenai dapatan tersebut.
    

Susunan dapatan daripada literatur mengikut sub tema dan membincangkan secara kritis dapatan yang menyokong dan berlawanan dan rumuskan dapatan tersebut supaya boleh dikaitkan dengan kajian dibuat

Perlu bincang konsep utama, pemboleh ubah yang dikaji, teori dan model yang berkaitan

Rujuk dapatan utama, jurang dan isu yang dikaji secara menyeluruh.

Ringkasan:
Subtopik
DV
IV-DV
IV-DV
IV-DV
AV-DV

BAB 3 : METODOLOGI
3.1 Rekabentuk Kajian
Merupakan pelan, sktruktur dan strategi penyelidikan untuk mendapat jawapan bagi soalan kajian atau masalah kajian

3.2 Lokasi Kajian
Nyatakan kelompok yang ingin di kaji dan huraikan lokasi kajian dan alasan kenapa lokasi tersebut dipilih

3.3 Teknik Persampelan
Terangkan kaedah yang akan digunakan untuk menentukan sampel, nyatakan populasi dan saiz sampel dan bincangkan  proses pemilihan responden secara terperinci

3.4 Pengumpulan Data
Mendapatkan maklumat daripada situasi, masalah dan fenomena. Jenis data seperti pemerhatian, temuduga dan soal selidik

3.5 Pengukuran Dan Instrumentasi
a) Nyatakan jenis instrument dan pengukuran apa
b) macamana instrument  itu dibangunkan
c) berapa jumlah item? (List all the sub-scale if necessary dan termasuk number of items
d) Sediakan sample item (2 or 3)

3.6 Kajian Rintis

3.7 Pemprosesan Data Dan Analisis


Bab 4: DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN

Memaparkan hasil analisis data

Memerlukan jadual-jadual yang meringkaskan dapatan hasil analisis

Sub topik adalah mengikut objektif dan soalan kajian/hipotesis

Membuat tafsiran kepada hasil analisis data dan membincangkan dapatan kajian ini dengan kajian sebelumnya. 
(Disyorkan penulisan bahagian ini dibuat mengikut objektif penyelidikan)

PERBINCANGAN
Whether the expected result are obtained or not, the implications of the results should be discussed, as well as considerations of accuracy and validity.

Any relevant remaining problems, or new ones revealed (i.e., suggested areas for further research) should be explored.

Pastikan sama ada dapatan adalah signifikan atau tidak perlu dinyatakan
dengan tulisan saintifiknya (e.g., p(2,11)=3.75, p<.05)

Pastikan keputusan yang penting ditonjolkan dan perkaitannya diterangkan dengan jelas terutamanya data yang mempunyai significant value.”

Penerangan menyeluruh tentang kenapa, dan bagaimana ianya sama atau 
berbeza dengan kajian lain perlu diterangkan.

Perbandingan dengan rujukan (dalam bab 2) daripada aspek persamaan atau perbezaan dapatan kajian

If a null hypothesis has been tested the slackness, or otherwise, of the confidence level should be commented upon. Comments on the robustness of any statistical techniques used, and whether others might have been better should be made.


Discussion should explain and ‘criticise’ the results.

It should address questions such as:
Was the sample representative?
How much generalization of the results is justified?
With the benefit of hindsight, what could have been, or should have been, done differently?
It should address questions such as:
      To what extent has the aim been achieved?
— What contributions of new knowledge does this thesis/report make?
      —What further research is suggested?

Bab 5: RUMUSAN, KESIMPULAN DAN CADANGAN
1.Pengenalan
2.Implikasi keputusan.
3.Aplikasi keputusan.
4.Kesimpulan penyelidikan
5.Cadangan penyelidikan

Rumusan, Kesimpulan
The results of any hypothesis testing must be included.
They should show whether or not the research problems have been “solved” and want has been learn from the results and show this knowledge can be used.
Conclusion must be congruent with aim
No new material may be introduced at this stage
Any contributions to new knowledge should be stressed

Ya. Dah siap kajian


Friday 30 September 2016

LEBIH BAIK DIAM




Bertutur atau bercakap merupakan nikmat Allah SWT yang paling besar. Kejadiaannya cukup pelik dan ajaib bagi sesiapa yang memerhatikannya, sudah cukup untuk bersujud kepada Allah SWT kerana besarnya nikmat tersebut. Mempunyai kedudukan tertinggi di dalam kehidupan manusia walaupun bentuknya kecil sahaja.

Oleh itu, tutur kata melambangkan peribadi seseorang. Tutur kata yang baik, bersopan dan lemah lembut menjadi kegilaan ramai orang. Begitulah pentingya tutur kata atau cara percakapan kita.

Bahaya sekiranya percakapan yang disampaikan boleh memberi kesan kepada rohani dan jiwa seseorang kadang-kadang boleh terbunuh terlebih dahulu sebelum jasadnya terbunuh. Seandainya kita menggunakan dengan baik akan menghasilkan natijah yang baik dan jika digunakan dengan cara yang buruk, maka natijahnya buruk.

Oleh itu, mulut perlu dijaga dari mengeluarkan sesuatu perkataan yang tidak tepat kepada kawan-kawan. Justeru itu, diam dan menjaga percakapan adalah lebih baik. Tidak ramah tidak bermaksud sombong tetapi untuk mengelakkan orang sekeliling terasa hati. Mengambil sikap diam dan menjaga lidah dari bercakap yang bukan-bukan adalah lebih baik.

#Non confrontational personality

Thursday 15 September 2016

PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT


Hye....
Hari ini saya ingin berkongsi mengenai gambarajah seperti di atas. Saya nak tanya kepada pembaca sekalian, cuba lihat sekeliling anda, ada tidak pendidikan  berlaku dan cuba bagi tahu di mana pembelajaran itu boleh berlaku. Ye, pembelajaran itu boleh berlaku bila-bila masa dan ketika.

Merujuk kepada gambarajah di atas, kotak warna hijau itu adalah pendidikan yang dialami diperingkat rendah, menengah dan universiti oleh setiap individu selebihnya peranan pendidikan orang dewasa berlaku kepada manusia. Boleh dikatakan belajar sepanjang hayat. 

Jadi, kita kena tahu apa makna pendidikan dewasa? Ertinya satu proses yang mana seseorang individu tidak lagi berada dalam sistem persekolahan mengikuti sesuatu aktiviti pendidikan secara tidak formal bertujuan untuk membawa perubahan daripada segi pengetahuan, kemahiran dan sikap dan seterusnya dapat membuka jalan ke arah  penyelesaian masalah individu sendiri serta komuniti.

Menyedari hakikat itu, pihak kerajaan dan bos bos dalam organisasi perlu mewujudkan suasana pembelajaran dan menyedia infrastruktur sebagai galakan kepada orang ramai.

Pembelajaran boleh berlaku dalam bentuk formal, informal dan tidak formal. Sebenarnya pembelajaran sepanjang hayat telah lama dipratikkan di zaman Rasulullah SAW seperti memberi tunjuk ajar cara kehidupan mengikut syariat, memberi tazkirah sebagainya.

Contoh zaman sekarang, pembelajaran seperti meningkatkan kemahiran kewanitaan belajar menjahit, memasak, meningkatkan fardu ain dan sebagainya. 

Walau bagaimanapun, belajar melibatkan kos yang tinggi. Tidak penah pendidikan di Malaysia ini free sebab jika ingin enrolmen kolej komuniti pun kena membayar yuran dan kos bahan. Bukan mudah ye nak belajar melibatkan bayaran dan terpaksa berkorban masa, kos pengangkutan..

Hakikatnya Malaysia masih jauh lagi untuk menjadi seperti negara Jerman free education hingga PhD.....



Thursday 8 September 2016

PENCEN BUKAN HAK MUTLAK KAKITANGAN AWAM


Kebanyakan kakitangan sektor awam mungkin tidak menyedari akan hakikat sebenar hak mereka berkaitan dengan pencen. Ramai yang menjangkakan bahawa setelah dilantik memegang jawatan dalam sektor awam, maka hak mereka terhadap pencen adalah mutlak kerana ia merupakan amalan biasa kerajaan. Hakikat sebenarnya mungkin tidak seperti mereka harapkan. Setelah dilantik memegang jawatan dalam sektor awam, hak kakitangan tersebut terhadap pencen mash tidak terjamin. Kakitangan awam ini tidak menyedari bahawa keadaan adalah sebaliknya.
Hak berkaitan dengan pencen untuk kakitangan awam diperuntukkan di bawah Perkara 147 Perlembagaan Persekutuan. Memandangkan Perlembagaan Persekutuan  adalah merupakan undang-undang tertinggi nagara bolehlah dikatakan bahawa hak terhadap pencen ini diberi perlindungan yang tertinggi di Negara ini. Perkara 4 (1) Perlembagaan Persekutuan juga jelas memperuntukkan bahawa mana-mana undang-undang yang bertentangan dengan Perlembagaan adalah batal setakat mana ia bercanggah. Oleh itu undang-undang yang memperuntukkan perihal pencen di Malaysia mestilah mengambil kira hak ini. Sepatutnya hak pencen tidak diketepikan dengan begitu mudah kerana ia penting kepada kesejahteraan hidup seseorang kakitangan awam.
Undang-undang yang mengawal perihal pencen di Malaysia terdiri daripada Akta Pencen. Akta ini terpakai ke seluruh Malaysia kepada:
  • Pegawai-pegawai dalam perkhidmatan awam yang telah memilih skim ini
  • Pegawai-pegawai perkhidmatan awam yang telah dilantik di bawah skim
  • Pegawai-pegawai perkhidmatan awam yang terikat dengan skim  ini  atas  pilihan mereka
  • Pegawai-pegawai sementara dalam perkhidmatan awam sebelum 1 Januari 1976 dan yang tidak mempunyai peluang untuk memilih skim baru ini yang berkuat kuasa pada tarikh tersebut
Perkataan “pegawai” ditakrifkan sebagai pekerja sepenuh masa dalam perkhidmatan awam yang diputuskan oleh Yang Di Pertuan Agong (YDPA) sebagai perkhidmatan awam di bawah Akta ini ialah:
a)      Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan
b)      Perkhidmatan awam di bawah kerajaan persekutuan
c)       Pasukan polis
d)      Perkhidmatan Pendidikan
e)      Perkhidmatan awam bersama antara kerajaan pusat dan satu atau lebih kerajaan negeri
f)       Perkhidmatan setiap negeri
g)      Perkhidmatan Parlimen
h)      Lain-lain perkhidmatan yang diputuskan oleh (YDPA)
Status “pegawai pencen” di bawah Seksyen 7 Akta Pencen boleh diberikan kepada kakitangan awam yang telah disahkan dalam jawatan dan mesti telah berkhidmat tidak kurang dari 3 tahun.
Apakah Pencen Hak Mutlak Kakitangan Awam?
Seksyen 3 (1) Akta Pencen memperuntukkan “Tiada pegawai yang mempunyai hak mutlak terhadap pencen, gratuiti atau faedah lain di bawah Akta ini”. Jelas dari peruntukan tersebut yang hak terhadap pencen bukanlah mutlak bagi setiap pegawai awam. Ini adalah kerana  untuk mengetepikan hak tersebut masih lagi diperuntukkan oleh Akta. Seksyen 3 (2) menyatakan bahawa YDPA boleh mengurangkan jumlah pencen atau menahan pencen, gratuity atau faedah lain yang sepatutnya layak dimiliki oleh mana-mana pegawai jika baginda berpuas hati bahawa pegawai tersebut bersalah melakukan kecuaian, ketidakpatuhan atau salah laku (negligence, irregularity or misconduct). Berdasarkan peruntukan tersebut, YDPA mempunyai kuasa untuk mengetepikan hak terhadap pencen. Perkataan “layak” digunakan di dalam seksyen 3 (2). Berdasarkan penggunaan perkataan di bawah seksyen menyimpulkan bahawa undang-undang tidak berniat untuk memberikan hak mutlak kepada kakitangan awam terhadap pencen.

Hak Kakitangan Awam Jika Diketepikan
Tiada peruntukan khusus di bawah Akta Pencen yang memperuntukkan prosedur yang perlu dalam mengetepikan hak seseorang kakitangan awam terhadap pencen. Daripada peruntukan Akta Pencen dan juga Perlembagaan Persekutuan adalah jelas bahawa seseorang kakitangan awam memegang jawatan atas nama perkenan YDPA. Namun begitu hak keadilan semula jadi masih lagi diperuntukkan kepada kakitangan awam dalam proses menurunkan pangkat atau pemecatan. Sepatutnya prinsip keadilan semula jadi juga diberikan dalam menjalankan kuasa YDPA di bawah Akta Pencen untuk mengurangkan atau mengetepikan hak terhadap pencen. Ini kerana jawatan dan pencen mempunyai kepentingan yang besar terhadap kehidupan seseorang kakitangan awam.
Kesimpulan
Mungkin kakitangan awam mengharapkan pencen dijadikan hak mutlak. Namun, sekiranya tidak menjadi hak mutlak pun adalah wajar jika tindakan mengetepikan hak ini dilaksanakan dengan berhati-hati, telus dan memberikan hak keadilan semula jadi. Akta Pencen sepatutnya memperuntukkan prosedur jelas maksud bagi perkataan kecuaian, ketidakpatuhan dan salah lak di bawah seksyen 3 (2) yang mana merupakan alas an atau keadaan di mana pencen boleh diketepikan. Peruntukan persaraan wajib di bawah seksyen 10 Akta Pencen juga perlu memperuntukkan hak keadilan semula jadi kerana walaupun perkataan yang digunakan adalah “persaraan” dan bukan “pemecatan” peletakan jawatan kesannya masih lagi sama terhadap kakitangan awam iaitu kehilangan kerja. Oleh itu, Perkara 132 (2) Perlembagaan Persekutuan amatlah perlu digunakan pakai dalam menguatkuasakan peruntukan Seksyen 10 Akta Pencen.
Sekiranya seseorang kakitangan awam menghadapi keadaan di mana seseorang kakitangan awam akan kehilangan jawatan dan juga pencen, maka sepatutnya pendengaran kes dijalankan dua peringkat iaitu peringkat pertama menentukan kedudukan jawatan dan peringkat kedua menentukan kedudukan pencen. Dalam kedua-dua peringkat ini dicadangkan agar masa untuk membela diri atau member ketengan (hak keadilan semula jadi) diperuntukkan kepada kakitangan awam. Sekiranya kuasa yang terlalu luas diberi kepada YDPA adalah dikhuatiri setiap keputusan yang diambil tidak selaras walaupun fakta kes adalah sama.
Harapan besar kakitangan awam adalah mengharapkan hak kakitangan awam terus terbela.

TIADA ISTILAH PENCEN MENUNTUT ILMU


Firman Allah SWT:


“Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama TUHAN-mu yang menciptakan (sekalian makluk). DIA menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah dan TUHANmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. DIA mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. – Surah al-Alaq:1-5

Firman Allah SWT:

“Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) ALLAH dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. – Surah Fatir:28

Firman Allah SWT:

“DIAlah yang telah mengutuskan dari kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad SAW) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat ALLAH (yang membuktikan KeESAan ALLAH dan kekuasaanNya) dan membersihkan mereka (dari iktikad yang sesat) serta mengajarkan mereka Kitab ALLAH (alQuran) dan Hikmah (Pengetahuan yang mendalam hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata – Surah al-Jumuah:2

Sabda Rasulullah SAW:

Menuntut ilmu adalah fardu kepada setiap muslim, lelaki mahupun wanita. – Riwayat Ibnu Majah

Firman Allah SWT:

“Tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari Akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluanmu dan bekalanmu) dari dunia. – Surah al_Qasas:77

Sabda Rasulullah SAW:

Perumpamaan seorang yang berilmu di atas muka bumi ini adalah ibarat bintang bergemerlapan yang terang benderang di sisi gugusan bintang dan cakerawala yang lain yang menerangi kegelapan di daratan dan di lautan. Apabila bintangitu tidak bergemerlapan hampir-hampir menyebabkan manusia tesesat dan tersasar dari matlamatnya. – Riwayat Ahmad

SAIDINA ABU BAKAR PERIHATIN SOLAT



Saidina Abu Bakar adalah seorang yang sangat prihatin apabila tiba waktu solat fardu. Beliau terlalu bulat hati untuk menumpukan sepenuhnya kepada kewajipan.

Semua perkara yang boleh mengganggu ibadat tersebut akan dikikis bersih supaya solatnya sentiasa khusyuk dan diterima Allah SWT.

Abu Bakar sering memberi peningkatan kepada para sahabat yang lain apabila hendak solat, dilanjutkan padamkan apa yang sedang menyala sama apa api di dapur atau api pelita.

Untuk pengetahuan, api ketika itu adalah keperluan hidup yang agak sukar untuk menyala kerana sumbernya dari bahan semula jadi seperti dedaun kering atau kapas.

Abu Bakar menasihati para sahabat supaya apai berkenaan dipadamkan kerana boleh mengganggu semasa solat. Ini kerana apai tiada kawalan boleh menyebabkan terbakar.

Abu Bakar berpendapat bergelap lebih selamat daripada hati diganggu bimbang semasa solat.

Hati berperanan mengingati Allah SWT ketika solat. Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya aku ini adalah Allah, tiada Tuhan selain Aku mendirikan solat untuk mengingati Aku”. (Surah Toha Ayat 14)

Solat hendaklah didirikan benar-benar berkualiti dengan hati yang tenang tanpa gangguan.

TIDAK SOLAT, SIBUK SANGAT KE?



Solat menjadi cahaya di akhirat kelak dan juga sebagai 'burhan' (hujah dan dalil) atau menjadi peguam bela kepada empunya solat itu di Mahkamah Qadhi Rabbul Jalil.

Segala hujah dan dalil (burhan) menjadi kata pemutus yang diterima Allah SWT. Secermat mana seseorang itu melakukan ibadat solat maka segagah itu pula pendirian mereka di mahkamah akhirat.

Justeru "burhan" itu lebih kukuh kedudukannya berbanding saksi kerana kedudukan saksi ada kalanya ditolak oleh mahkamah di sebabkan beberapa kelemahan yang ada pada saksi berkenaan.

Terserah pada setiap orang beriman dan sudah akil baligh mereka mengetahui selok belok alam akhirat mesti ditempohnya. Tepuk dada tanya iman sama ada hendak melakukan solat dengan crmat dan khusyuk atau sebaliknya. Terserah untuk memilih sesuatu yang bermanfaat atau yang mendatangkan risiko negatif.

Bagi orang yang mengharap kejayaan menghadapi mahkamah akhirat sudah pasti akan melaksanakan fardu solat ibarat solat seperti kali yang terakhir dalam hidupnya. Iaitu solat yang paling khusyuk dan cermat kerana selepas itu belum pasti akan bertemu dengan waktu solat lagi.

Padah buruk mereka orang yang abai dan mensia-siaan solat sama ada tidak tunai solat langsung atau solat ala kadar sebagai mana sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang abai dan mensia-siakan solat, mereka akan dikumpulkan diakhirat kelak bersama Firaun dan Haman".

Persoalannya mengapa dikumpul bersama Fiaraun?. Berdasarkan keajian orang yang abai solat itu sering menggunakan alasan sibuk dengan tugas sama ada sibuk urusan ekonomi, mempertahankan kuasa dan kedudukan.

Firaun menjadi simbol kepada segala kesibukan dan kekalutan mengurus dunia dan kekuasaan meliputi pemerintahan negara Mesir. Menguasai rakyatnya yang diperhambakan secukupnya terutamanya untuk projek membina beberapa piramid dengan teknologi primitif.

Untuk projek tersebut memerlukan jutaan ketukan batu yang setiap satu bertan-tan beratnya. Batu tersebut dipotong dari bukit-bukit dan diangkat dari satu lembah ke kawasan khas untuk membina piramid itu. Dengan teknologi kuno, tentu sekali banyak menggunakan kudrat manusia secara paksa yang berteraskan hamba abdi.

Dalam situasi demikian, semestinya Firaun sangat sibuk dengan projek raksasa hingga dapat disaksikan oleh manusia akhir zaman.

Justeru itu, orang yang tinggal solat dijanjikan oleh Nabi SAW dibangkitkan di Mahsyar kelak bersama tokoh paling sibuk di dunia iaitu Firaun. Mengapa dengan Firaun? Kerana Firaun sentiasa sibuk hingga lupa mentaati perintah Tuhan.






DOA UNTUK PERCEPATKAN JODOH



Soal ajal, rezeki dan jodoh rahsia Allah SWT. Sebagai seorang insan yang masih belum bertemu jodoh tentu sekali rasa bimbang, risau dan sedih. Walau bagaimanapun, sebagai seorang insan kita sewajarnya memohon pertolongan dengan Allah SWT sungguh-sungguh dan yakin. Jangan bandingkan diri anda dengan teman yang cepat bertemu jodoh. Sesungguhnya lambat jodoh merupakan ujian Allah SWT kepada kita. Setiap manusia akan diuji. Dengan Firman Allah SWT:
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (Surah Al-Ankabut ayat 2)

Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (Surah Al-Ankabut ayat 3)

Apabila membaca ayat di atas, kita seharusnya menerima ujianNya, bersyukur, sabar dan jangan sesekali menyangka Allah SWT tidak melihat kita. Kesimpulannya, terus berusaha + berdoa, doa+doa, dan tawakal+doa.

Seperi dibawah terdapat doa-doa yang perlu diamalkan
Zikir:

Ya Latif – 133x. Sapu dimuka dan berdoa
Ya Alim Ya Azim 11x

Ayat Kursi
Istigfar sebanyak yang boleh
Ayat AlQuran:
Dimulakan Surah AlFatihah
Ayat Kursi
Selawat Shifa'
Surat Yā-Sīn (32) 
Surat Ar-Rūm (21)
Surat Al-Qaşaş (23)
Surat Yūnus (81)


Surat Yūsuf (4)
Surat An-Naml (24)
Surat Al-'Anbyā' (89)
Solat:
Awal Waktu
Berjemaah
Solat malam (Taubat, Tahajud, Istiharah, Hajat,..)
*SEMUA AMALAN KITA MESTI IKHLAS KERANA ALLAH SWT DAN ISTIQAMAH.






BERUSAHA UNTUK TIDAK DIKENALI


"Cantiknya tempat ini, boleh amik gambar ni". Luah saya. Lalu diberi kamera kepada rakan saya, Nurul. "Nak amik gaya macam ni ke?." Tanya Nurul. "Yup..". Saya mengiakan. "Gambar ni cantik tak". Tanya saya. "Cantik". Jawab Nurul tersengih. "Kenapa tersegih lak?."Tanya saya. "Tak ada apa, cuma gadis zaman moden sekarang sukar nak jadi muslimah sejati". Terang Nurul. "mmm, nape Nurul cakap macam tu". Tanya saya. "Yelah...kita dengan mudah tayang gambar diseluruh dunia, padahal untuk menjadi muslimah sejati wanita itu kurang dilihat dan melihat". Terang Nurul. Tersentak butir bicara Nurul sebentar tadi. Saya akui, suka menayangkan gambar diruang laman-laman web, friendster, blog, facebook (fb) dan sebagainya.

Rasulullah s.a.w bertanya pada puteri kesayangannya, Fatimah tentang ciri-ciri perempuan yang baik. Jawab Saidatina Fatimah "Perempuan yang baik adalah kurang melihat dan dilihat". Maksudnya perempuan itu kurang dilihat oleh lelaki dan lelaki pula kurang melihatnya.

Daripada Abdullah bin Amr sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda dunia ini penuh dengan kenikmatan dan sebaik-baik kenikmatan terbaik di dunia ini adalah wanita solehah. Hadis riwayat Muslim.

Sungguh mencabar rasanya untuk menjadi wanita solehah. Banyaknya laman-laman web, blog, fb dan sebagainya mendesak  wanita untuk tidak menjadi wanita muslimah solehah. Idaman kalbu semua lelaki soleh kepada wanita solehah. Realitinya, laman-laman web, blog, fb dan sebagainya boleh menjadi medium untuk berdakwah, menyampaikan ilmu, kata-kata motivasi dan sebagainya. Namun, sebaliknya terjadi kerana wanita menyalahgunakan medium tersebut untuk berseronok-seronok tanpa batas syariat.

Pelbagai kegunaan laman-laman web, facebook, blog dan sebagainya antaranya meng'upload'kan gambar. Orang kata, kecantikan yang dimiliki oleh seorang wanita bukan untuk dipamerkan. Wanita bukan barang perhiasan dan barang dagangan. Untuk apa di upload? Supaya dikenali oleh makluk dunia bahawa "inilah aku, Zu". Ada juga orang bagi alasan "Kalau tidak di upload gambar, nnati orang tak kenal". Mungkin juga orang bertanya "takkan gambar pun tak boleh nak upload?.".

Takzirah ustaz di masjid baru-baru ni, fitnah dari seorang wanita. "Syahwat lelaki tidak boleh kita duga, ada ketikanya boleh terangsang melihat tudung je, apatah lagi gambar wajah muka kita". Fuhhh!. Bisa gawat ini. Sila baca Mata Seorang Lelaki. Orang lelaki berupaya untuk x-ray seseorang wanita. Walaupun muka lelaki itu macam "buat bodoh" atau "buat tak tau" tapi dia sedang x-ray anda!.

......sambung