Friday 9 December 2016
Wednesday 7 December 2016
ORGANIZATIONAL STRESS
Persoalan, mengapa masih ada pekerja lemah
prestasi dan tidak bermotivasi? Kenapa masih ada pekerja yang stress walaupun
pekerjaan itu pilihannya sendiri. Atau bagaimana cara untuk terus mengekalkan
pekerja di dalam organisasi. Mungkin kita boleh melihat faktor-faktor yang
menunjukkan pekerja bekerja di bawah tekanan.
common sources
|
Suggested Causes
|
|
Job mismatch
|
|
|
Conflicting expectations
|
|
|
Role ambiguity
|
|
|
Role overload
|
|
|
Fear / responsibility
|
|
|
Alienation
|
Terdapat
interaksi sosial yang terhad. Pekerja juga tidak mengambil bahagian dalam
membuat keputusan
|
|
Working / conditions
|
|
|
Working relationship
|
|
Monday 28 November 2016
TOP MANAGERIAL COMPETENCIES
Jawatan pengurusan tertinggi di dalam organisasi
sangat penting bagi mencapai visi dan misi organisasi. Oleh itu, pelbagai
kompetensi perlu ada di dalam kumpulan top management yang lebih dikenali High Performance Manager (HPM). Tugas-tugas nereka mestilah mempunyai effective and
efficiency dalam melaksanakan tugas harian.
Effectiveness
|
-doing the right things
– Important element is quality
|
Efficiency
|
– ability to make the best use of available resources
– involves in minimising cost
|
Berdasarkan kepada kajian, kompetensi top management telah menunjukkan min
adalah tinggi bagi setiap kompetensi yang diperlukan oleh HPM seperti di bawah:
No.
|
Competencies
|
Mean
|
1
|
Achievement orientation
|
4.74
|
2
|
Integrity / honesty
|
4.74
|
3
|
Problem solving & decision - –
making skills
|
4.66
|
4
|
High self-esteem/self-confident
|
4.62
|
5
|
Inspiring
|
4.62
|
6
|
Conceptual skills
|
4.60
|
7
|
Proactively/initiative
|
4.59
|
8
|
Fostering teamwork
|
4.55
|
9
|
Planning & organising Developing others
|
4.51
|
10
|
Good communication skills
|
4.50
|
11
|
Persistence
|
4.47
|
12
|
Getting along well with people & managing conflict constructively
|
4.46
|
13
|
Self-objectivity & lifelong learning
|
4.42
|
14
|
Managing time successfully
|
4.40
|
15
|
Self-control
|
4.38
|
16
|
Assertiveness
|
4.33
|
17
|
Networking
|
4.33
|
18
|
Creativity
|
4.20
|
19
|
Technical expertise/job-specific Expertise skills
|
4.19
|
20
|
Tracking performance
|
4.19
|
21
|
Flexibility
|
4.17
|
22
|
Managing quality
|
4.17
|
23
|
Thoroughness/attention to detail
|
3.94
|
24
|
Computer literacy
|
3.77
|
Thursday 17 November 2016
PENGURUSAN KONFLIK
Konflik adalah fitrah semula
jadi dalam kehidupan manusia. Konflik terjadi apabila satu pihak menghalang,
menekan atau memaksa pihak lain yang kemudiannya terasa tergugat dengan
tindakan pihak yang pertama. Meskipun konflik boleh diselesaikan oleh pihak-pihak
berkonflik namun kerapkali ia memerlukan pihak ketiga untuk menyelesaikannya.
Apa yang dimaksudkan dengan konflik? Konflik boleh dipandang dalam sudut positif dan negatif. Definisi konflik menurut pandangan positif adalah persaingan manakala negatif pula ketidaksecocokan.
Dalam diri manusia juga mempunyai konflik dalam diri perseorangan (Intrapersonal) seperti nilai, kefahaman, sahsiah, sikap, budaya dan Latar
belakang.
Konflik antara perseorangan pula apabila mempunyai krisis dengan indivisu lain seperti
selisih faham, priority yang berbeza, tiada kerjasama antara rakan pekerja, organisasi birokrasi......
Contoh
Organisasi – matlamat sistem
Individu – matlamat keperluan diri
Pentadbir orang tengah – jurucakap organisasi
Konflik intraorganisasi melibatkan 2 atau lebih pihak.
Apa sebenarnya menjadi Punca Konflik:
Konflik tentang hal yang tidak praktikal
Perselisihan bidang kuasa / terhalang kerjasama dendam
mendendami
Negatif terhadap aktiviti orang lain
Berebut sumber (menang – kalah)
Cara melaksanakan tugas
Peraturan organisasi – punca dan batasan (individu ikut norma kumpulan)
Konflik Negatif
Tidak berfungsi
Merosakkan
Hancurkan perhubungan
Mengganggu pencapaian matlamat
Masa terbuang bertengkar
Hasilkan kenangan menyakitkan
Mendendami
Syak wasangka / dengki
Pengetua dipecat / dipindah
Konflik Positif
Konflik beri manfaat
Merangsang, beri idea baru menganalisa nilai diri dan
organisasi
Menguatkan identiti dan komitmen
Bekerja keras / bersaing
Mengukuhkan perpaduan dalam sistem social
Penyelesaian Konflik adalah berbeza mengikut situasi. Antara yang boleh digunakan untuk menyelesaikan konflik seperti berikut:
i. Mengelak
- tidak
peduli
-
mengurus secara langsung atau mengelak diri?
KESANNYA?
-
menyekat perhubungan kakitangan
- perlu
beri perhatian
-
pentadbir perlu bekerjasama, so pilih antara dua,
terlibat atau tidak?
ii. Pendamaian
-
berkorban / menyerah diri
- kita
berdamai saja
- perlu
berbaik
-
sesuai untuk konflik antara individu
-
konflik antara organisasi – individu
- guru
mengalah pada pentadbiran (letak jawatan)
iii. Penguasaan
-
enggan bekerjasama
-
menang kalah situasi
-
menundukkan lawan
-
konflik membinasa
iv. Tolak ansur
- dapat
sebahagian daripada apa yang kita
hendak
- tolak
ansur perlu untuk kepuasan kedua dua pihak
v. Integrasi
- lebih
baik dari tolak ansur
-
tolong menolong
-
menang – menang
-
bekerjasama untuk memuaskan secara keseluruhan
Sebenarnya kita boleh mengelak konflik jika:
Kedua – dua pihak sikap terbuka tentang motif dan objektif
masing – masing
Dapat menghargai niat setiap pihak
Memahami lawan dengan baik
Mematuhi undang – undang situasi
Ketepikan istilah kita – mereka
Monday 14 November 2016
HALANGAN PERUBAHAN (FORCE FIELD ANALYSIS)
Analisis Tekanan
Lapangan Kurt Lewin (1974) merupakan satu teknik umum diagnosis bagi membawa
perubahan. Dalam model tersebut, terdapat dua tekanan yang bertindak untuk
mengimbangi satu sama lain.
Tekanan memacu (driving forces) - Tekanan menganjak kearah perubahan dan membantu
(facilitate) usaha perubahan.
Tekanan menahan (restraining forces) - akan menarik daripada arah perubahan tersebut. Tekanan ini cuba untuk
mengelak perubahan itu berlaku.
Walaupun menghadapi tekanan
ia seakan-akan seimbang (quasi-equilibrium) akan tercapai. Tujuan model ini
adalah untuk mengenalpasti kesemua tekanan dalam persekitaran bagi membolehkan
agen perubahan mengambil tindakan untuk meningkatkan tekanan memacu supaya
perubahan dapat dicapai.
Tekanan persekitaran dapat
diramalkan dengan menentukan kekuatan tekanan yang bertindak keatas individu dan keperluan untuk berubah. Tekanan ini lebih kepada persepsi individu
terhadap tekanan.
Contoh, melakukan sesuatu kerja yang ketua kita suruh kerana
persepsi kita terhadap kuasa yang ada pada beliau. Sekiranya kita mempunyai
perspesi bahawa dia sangat berkuasa dalam menentukan masa hadapan kita maka
kemungkinan kita akan buat kerja itu dengan lebih cepat dan teliti. Tetapi, sekiranya
pekerja mempunyai persepsi rendah terhadap kuasa ketua maka besar kemungkinan
kerja tersebut tidak akan diberi keutamaan. Dalam keadaan ini tingkahlaku kita
merupakan gandingan keperluan kita untuk maju dalam kerjaya dan persepsi kita
terhadap kuasa pada ketua. Maka tekanan yang terdapat pada masa ini merupakan
tekanan memacu. Sekiranya semasa kita cuba menyelesaikan tugas tersebut, kita
dilekakan oleh rakan kita yang mengajak kita minum teh tarik, maka tekanan
menahan wujud dalam keadaan tersebut.
Menurut Lewin,
tingkahlaku seseorang itu merupakan fungsi personaliti ditakrifkan sebagai motivasi serta keperluan. Suasana atau
persekitaran atau tekanan seperti kesibukan kerja akan menyebabkan satu keadaan
seakan-akan imbangan yang tidak membolehkan kerja tersebut dilaksanakan. Dengan
ini kejayaan tugas tersebut ditentukan dengan kebolehan untuk meningkatkan
tekanan memacu atau mengurangkan tekanan menahan.
Mungkin salah satu cara
ialah dengan menambahkan tekanan memacu seperti meningkatkan aspirasi kita
untuk maju dalam kerjaya. Untuk mengurangkan
tekanan yang menahan atau meningkatkan tekanan memacu kita dapat menganjakkan
garisan seakan-akan seimbang ke arah garisan yang di ingini.
Model ini dapat digunakan untuk menganalisi perubahan supaya dianalisis
dan tindakan dapat diambil dalam usaha mengurus perubahan. Ianya dapat gambaran
jelas berkaitan perubahan yang hendak dilaksanakan serta kepastian yang lebih
dalam membawa perubahan ditempat kerja.
Sunday 13 November 2016
OUTLINE : PERANCANGAN PERNIGAAN
Bagi mereka yang sudah ada idea untuk memulakan
perniagaan, tentu sekali memerlu sedikit idea bagaimana untuk menulis Business
Plan Outlines. Sebagai panduan:
- Title Page and Table of Contents
- Executive Summary (perlu jelas misi dan visi pernigaan dan sedikit ringkasan perniagaan anda)
- General Company Description (Perniagaan anda menawarkan perkhidmatan/produk apa yang diperlukan pelanggan kini secara umum)
- Products and Services (Terangkan terperinci keunikan produk/perkhidmatan yang ditawarkan)
- Marketing Plan
- Operational Plan, (operated on a day-to-day basis
- Management and Organization,(jenis struktur syarikat)
- Financial Plan,(model for finances and your need from investors)
Tuesday 8 November 2016
DEMING
Deming telah memperkenalkan satu sistem pengurusan menyeluruh
yang mencontohi stail pengurusan Jepun pada tahun 1950. Total Quality Management
(TQM) menggunakan kaedah statistik kawalan kualiti sebagai usaha untuk meningkatkan kualiti
produk secara berterusan. Falsafah Deming adalah produktiviti akan meningkat melalui
pengurangan kerosakan. Deming juga menganjurkan penglibatan pekerja dalam
membuat keputusan.
TQM dalam organisasi tidak mengamalkan budaya mengarah
sebaliknya mengamalkan budaya partisipatif (kerjasama) iaitu berasaskan
kumpulan. Sangat menggalakkan penglibatan pekerja dan membudaya kerja secara
teamwork. Oleh itu, TQM menggangap pekerja adalah pakar “kuasa minda” iaitu
melibatkan semua pemikiran pekerja digabungkan dan bukan pemikiran seorang
sahaja iaitu ketua/bos.
Pekerja dan organisasi mampu untuk bersaing dengan mengubah sistem ganjaran bagi menggalakkan teamwork
& inovasi sebagai inisiatif kepada usaha kerja dengan meningkatkan prestasi kerja dan dapat mencapai KPI. Ganjaran dan prestasi atas insentif kapasiti teamwork berdasarkan kepada kejayaan seluruh "team". Sektor awam pula agak sukar melaksanakan kerana limitasi kewangan. Syarikat swasta boleh laksanakan.
Untuk mendapatkan pekerja yang cemerlang, latihan pekerja seharusnya konsisten untuk meningkatkan kualiti dan mempertingkatkan pengetahuan pekerja kita antaranya meyediakan sokongan alat dan dapat melaksanakan ilmu yang dipelajari.
Jadikan “learning organisation” sebagai langkah meningkatkan kemahiran dengan menganggarkan 1-5% masa pekerja akan digunakan untuk latihan, adakan “cross” training untuk mengajar pekerja
melaksanakan tugas lain juga. Disamping itu, sentiasa berkongsi maklumat dengan setiap orang dalam organisasi.
Jangan terlalu bergantung dengan Ãnspection’ untuk
hasilkan produk dan perkhidmatan berkualiti kerana akan menghasilkan tiada
peluang untuk penambahbaikan berterusan.
Budaya menyalahkan orang lain akan melemahkan pekerja dan mewujudkan ‘budaya’ takut berubah. TQM
adalah untuk memperbaiki proses bukan untuk menyalahkan pekerja.
Usaha untuk penambahbaikan berterusan dalam semua
proses/produk/perkhidmatan.
W. Edwards Deming 14 Prinsip TQM
- Sentiasa berusaha untuk meningkatkan kualiti produk & perkhidmatan
- Gunakan filosofi kualiti menyeluruh (a new way of thinking)
- Perbaiki kesalahan apabila ia terjadi. Jangan tunggu di saat akhir terlambat
- Jangan fikirkan “harga” murah & korbankan kualiti
- Amalkan penambahbaikan berterusan
- Adakan latihan untuk meningkatkan kualiti staf
- Adakan kepimpinan bukan jadi “bos” coaching, bukan controlling
- Jangan tanamkan rasa takut – galakan staf beri cadangan
- Hapuskan benteng pemisahan antara staf mereka mesti bekerjasama
- Buangkan “slogan” atau “matalamat” yang superficial
- Hapuskan kuota – hasilkan kualiti bukan kuantiti
- Hapuskan faktor yang mengurangkan motivasi pekerja – adakan suasana untuk mendapat penghargaan
- Adakan peningkatan pendidikan dan latihan staf – ajar mereka cara menambah kualiti
- Ketua/pemimpin jadi model untuk berubah melalui TQM
Subscribe to:
Posts (Atom)