Tuesday 6 June 2017

PERUBAHAN SOSIAL DAN KONFLIK



PENGENALAN
Perubahan adalah fenomena sejagat kerana berlaku dalam semua masyarakat pada bila-bila masa. Perubahan berlaku ke atas ciri manusia dan masyarakat. Semua masyarakat mengalami perubahan: Tidak kira maju / mundur / primitif. Di mana-mana, pada bila-bila masa. Bezanya ada yang berubah secara cepat dan ada yang lambat (seolah-olah statik):-

      i.        Orang Asli dan Orang Penan di Malaysia
     ii.        Orang Malaysia vs Orang USA

Hakikatnya, tidak ada masyarakat yang boleh lari daripada perubahan. Kebanyakan masyarakat adalah terdedah dengan masyarakat lain melalui KONTAK (hubungan). Dunia sekarang semakin kecil – globalisasi. Memang ada kuasa yang stabilkan masyarakat & bertahan daripada unsur-unsur luar:-

      i.      Melalui proses sosialisasi
     ii.      Kawalan sosial
    iii.     Tapi perubahan yang datang daripada luar sukar ditahan
   iv.       Global dunia dan masyarakat.

PERUBAHAN SOSIAL
Perubahan sosial adalah perubahan dalam. Contoh perubahan: daripada famili luas kepada
famili asas.
      i.    Status bapa/suami lebih besar (tidak seperti dlm famili luasan).
     ii.    Pola interaksi juga berbeza, lebih intim (keluarga kecil).
    iii.    Hak dan tanggungjawab ahli-ahlinya juga berbeza; bapa lebih bertanggungjawab.
   iv.     Pengurusan perbelanjaan keluarga juga berubah;
    v.     suami isteri menyumbang (bekerja).
 Contoh: Perubahan masyarakat yang lebih luas
o    
        Masyarakat menjadi lebih kompleks.
o      Banyak kedudukan sosial (terdapat bermacam-macam status).
o      Banyak rol; dan rol lebih khusus
o      Peranan lebih berasaskan autoriti (perlantikan ada jawatan, atau peraturan kawal tindakan).
o      Interaksi menjadi lebih formal
o      Lebih berorientasikan matlamat dan berasaskan rol (peranan) yang ditetapkan.
o      Norma-norma yang ditetapkan.

• Contoh: Perubahan Sosial & perubahan Budaya
o   Perubahan budaya: perubahan dalam cara hidup manusia daripada aspek material dan bukan material.
o   Perubahan material: Kerbau ke jentera, Batu giling ke pengisar elektrik
o   Perubahan bukan material:  Perubahan kepercayaan, tiada tuah kepada percaya satu Tuhan.
§  Perubahan nilai, utamakan sains dan teknologi.
§  Budaya hiburan diutamakan berbanding kerohanian

PENDEKATAN TEORI

TEORI EVOLUSI
§       Menerangkan perubahan masyarakat secara lambat / perlahan.
§    Seperti evolusi organisme biologi: tisu-tisu tumbuh satu persatu –daripada yang simpel kepada yang kompleks (idea Charles Darwin).
§    Dalam masyarakat proses evolusi pun masih berlaku keranasekarang ini pun masih ada masyarakat yang simple/primitif; dan ada yang maju (masyarakat Barat).
§    Perubahan masyarakat yang simpel kepada masyarakat maju mungkin mengambil masa beratus tahun.
§      Seolah pendekatan evolusi ini menekankan, perubahan terbaik adalah ke arah masyarakat barat (satu arah) iaitu bersifat unilinear·  

          Evolution.
§    Walhal ada jalan lain (pandangan timur), apa yang daripada Barat itu tidak semestinya ideal.

TEORI/PENDEKATAN FUNGSIONALIS
Melihat perubahan akibat daripada keadaan tidak seimbang dalam masyarakat (disequilibrium).  Ketidakseimbangan wujud kerana ada gangguan (perubahan) kepada satu-satu komponen institusi/bahagian masyarakat (agama, keluarga, pendidikan, ekonomi, politik etc.). Contoh: ekonomi berubah:
– Sistem perbankan berubah
– Pembukaan tanah
– Bangunan baru tumbuh
– Diikuti perubahan dalam pentadbiran, dasar, etc.
– Institusi keluarga juga turut berubah.
• Perubahan dalam masyarakat berlaku apabila berlaku perubahan dalam komponennya (institusi); dan perubahan ini mempengaruhi perubahan yang lain. Apabila ingin kembali kepada keseimbangan, masyarakat juga perlu berubah – supaya masyarakat tenang /stabil / seimbang semula; berintegrasi semula unsurunsur di dalamnya.

TEORI PUTARAN (CYCLICAL)
Masyarakat dilihat sebagai telah ditentukan destininya (arahnya): mesti mengalami putaran yang serupa, daripada keadaan kurang maju kepada maju, dan lepas itu akan pula mengalami zaman kemerosotan dan kemusnahan. Ini seperti proses perubahan organisme biologi. Ia melihat sejarah perubahan masyarakat manusia adalah sejarah kemunculan, kebangkitan, kehebatan dan kemusnahan pelbagai tamadun.

TEORI KONFLIK
Perubahan dalam masyarakat adalah dilihat sebagai akibat daripada konflik. Konflik: satu ketegangan yang melibatkan penggulingan / pemusnahan satu-satu kelompok tertentu. Karl Marx kata perubahan berlaku bila kelas bawahan / pekerja (proletariat) menentang kelas bourgeoisie (kelas pemodal / kapitalis). Konflik membawa perubahan masyarakat tanpa kelas.

KETIDAKADILAN SOSIAL
Ketidakadilan sosial definisikan sebagai satu keadaan apabila beberapa amalan yang tidak adil berlaku dalam sesebuah masyarakat. Pada asasnya, ketidakadilan sosial berlaku apabila golongan individu atau masyarakat yang sama taraf dilayan dengan cara yang tidak sama rata.  Ketidaksamaan sosial mula di perkatakan dalam abad ke-18 melalui penulisan beberapa ahli falsafah. Ketika itu, ahli falsafah mendapat kesedaran tentang bagaimana perbezaan sosial diguna pakai dalam masyarakat dan mengakibatkan ketidakadilan social berlaku. Perlu diingatkan juga keadilan sosial adalah bergantung kepada norma dan nilai sesebuah masyarakat dan tidak menyalahi undang-undang sesebuah negara. Hal ini kerana ada yang tidak bermoral tetapi menuntut kepada keadilan sosial seperti LGBT, phidophilia dan sebagainya.
Terdapat banyak isu-isu ketidakadilan sosial yang dibincangkan dan dibawa kepada United Nation of Human Rights. Antara isu ketidakadilan social adalah seperti berikut:

1. Diskriminasi: Walaupun ia adalah satu istilah tunggal tetapi ia termasuk dalam ketidaksamaan sosial atas dasar budaya, politik, agama atau kumpulan etnik.

2. Homophobia: Ia adalah ketidakadilan terhadap minoriti seksual, di mana kebencian ditunjukkan ke arah biseksual atau transgender. Walaupun terdapat banyak kepelbagaian di Amerika tetapi minoriti seksual masih menderita. Ketidakadilan sosial di Amerika untuk orang-orang ini masih dalam fasa pembangunan. 

3. Ageism: Ini adalah bentuk ketidakadilan di mana orang atau kumpulan orang tertentu telah didiskriminasi atas dasar usia mereka. Sebagai contoh sesebuah institusi yang menghalang hak-hak orang tua atau melayan mereka dengan cara yang yang tidak berpatutan.

IDENTITI SOSIAL
Identiti sosial adalah istilah hubungan, menentukan siapa kita sebagai fungsi persamaan dan perbezaan dengan orang lain. Identiti sosial dikongsi dengan orang lain dan serta menjadi asas kepada sesuatu tindakan yang disediakan untuk dikongsi bersama. Identiti sosial merupakan makna yang dikongsi bersama seperti sejarah, perlambangan yang menjadi identity negara dan diri. Identiti sosial adalah sesuatu yang menghubungkan kita kepada dunia sosial. Ia menyediakan platform asas di antara individu dan masyarakat. Sebagai contoh lagu Negaraku merupakan identiti sosial yang melanbangkan lagu Kebangsaan negera Malaysia. Bunga Raya juga melambangkan bunga kebangsaan Malaysia. Ini merupakan identiti kepada Rakyat Malaysia.

Identiti sosial berkait juga dengan bagaimana kita mengenal pasti diri kita dan berhubung dengan orang lain. Sebagai contoh, kita boleh mengenal pasti diri kita mengikut agama atau di mana kita berada dari (Asia Amerika, dari Selatan, New York), fahaman politik (Demokrat, persekitaran sekaligus), kerjaya (penulis, artis, pakar bedah otak), atau hubungan (ibu, bapa, besar-ibu saudara). Beberapa identiti sedang didiskriminasikan (orang dengan AIDS, orang kehilangan tempat tinggal, alkohol) dan banyak identiti sosial boleh menjadi pelbagai (seorang rakyat Amerika Demokrat Asia yang bekerja sebagai seorang penulis).

Identiti sosial mempunyai perananan yang berbeza-beza. Identiti sosial boleh meningkatkan rasa bangga dan rasa harga diri untuk bersosial, dan ia boleh mempengaruhi tingkah laku manusia.

SOLIDARITI SOSIAL
Solidariti sosial merupakan satu terma yang diperkenalkan oleh Émile Durkheim yang memberi fokus kepada sumber moral sosial dalam masyarakat. Emile Durkheim (1858-1917), sosiologi Perancis yang pemikiranya sangat dipengaruhi oleh Auguste Comte, merupakan sosiologi yang sangat memperlihatkan pendekatan ilmiah dalam memahami fenomena sosial. Oleh itu beliau telah memperkenalkan konsep ‘organik solidariti’ dan ‘mekanikal solidariti’.

Masyarakat mempamerkan mekanikal solidariti, dan integrasi perpaduan yang berasal dari kehomogenan individu. Individu berasa dihubungkan melalui pekerjaan yang sama, latihan pendidikan dan agama, dan gaya hidup. Mekanikal solidariti biasanya beroperasi dalam "tradisional" dan berskala kecil dalam sesebuah masyarakat, dan ia biasanya berdasarkan hubungan persaudaraan dan juga ahli keluarga.

Organik Solidariti pula adalah solidariti sosial berdasarkan pergantungan individu di antara satu sama lain dalam masyarakat yang lebih maju. Ia datang daripada saling bergantungan yang timbul daripada pengkhususan kerja dan saling melengkapi antara individu dengan perkembangan yang berlaku dalam masyarakat "moden" dan masyarakat "industri". Walaupun individu melaksanakan tugas-tugas yang berbeza dan sering mempunyai nilai dan kepentingan yang berbeza. Susunan dan perpaduan masyarakat sangat bergantung kepada pergantungan mereka terhadap satu sama lain untuk melaksanakan tugas-tugas tertentu mereka.


"Organik" merujuk kepada saling bergantung satu bahagian komponen. Solidariti sosial dikekalkan dalam masyarakat yang lebih kompleks melalui saling bergantung bahagian-bahagian komponen. Kedua-dua jenis solidariti boleh dibezakan oleh ciri-ciri formal dan demografi, jenis norma wujud, dan intensiti serta kandungan kolektif dalaman.

Tuesday 30 May 2017

PAHALA AL-QURAN


Marilah membaca AlQuran dibulan Ramadan.

Bayangkan baca AlQuran sehelai  muka surat AlQuran mengandungi lebih kurang 1200 huruf dan diberi pahala 10. Jumlah masa membaca AlQuran sehelai 5 minit maknanya mendapat (10x1200) 12000 pahala. Soalan, berapa jumlah masa rugi membaca AlQuran?

Fikir-fikirkan.

Sunday 28 May 2017

LELAKI X-RAY



Lelaki x-ray? bahaya ni..

Lelaki ni ada keupayaan x-ray perkara apa dipandang. huhu

"Bermula wanita itu semuanya aurat" - kerana wajah yang cantik pun boleh menyebabkan lelaki tak keruan, boleh juga jadi aurat..mmm

Apa beza pandangan iman dan pandangan nafsu?..

Pandangan nafsu tu macam bila pakaian yg dipakai terdedah akan menarik perhatian. Sebaliknya wanita yang menutup aurat sempurna tu pun masih menjadi perhatian lelaki. Maka, lelaki sendiri perlu menjaga pandangan, takut-takut iblis menumpang sekali.  
Macamana tu? 

Iman boleh turun dan naik. Kadang iman boleh jadi manis dan kadang boleh jadi pahit.


Jadi, kita perlu lelaki dan perempuan yang menjadi kawan dan lawan membesarkan Allah SWT, bukan untuk membesarkan nafsu...




Thursday 18 May 2017

FOUR STEP PROCESS OF PUBLIC RELATIONS


ACE / ROPE 4 Steps Are:

1. Research - What-
Three key elements:
·         Client or organization
·         Problem or potential problem and Opportunities to do public relations
·         Audiences or public
How –Informal and Formal

Research Methods

2. Action Plan / Objectives / Program Planning Develop a Strategy that involves:
·         Identifying goals and objectives
·         Identifying target audience(s) or public(s)
·         Creating a theme for the program/campaign

3. Communication Tactics / Implementing Plan Develop and Implement
·         Tactics for communicating
·         Time line for the program/campaign
·         Budget

4. Evaluation
Identify research methods to be used to evaluate the success of the program/campaign during & after.

Determine a way to measure whether the campaign achieved its objectives

Dynamic Model
  •              Research
  •              Objectives & Program Planning
  •              Evaluation
  •              Communication Tactics & Implementation

Example of PR Campaign using step Process
Eastman Kodak Company 1994 Campaign
Title of Campaign : Project WINGS –      Imaging Back in Focus
Step 2: Objectives / Action Plan
Objectives:
Ă¼  To gain understanding among all audiences that focusing on imaging is in the best long term interests of
Ă¼  Kodak, its shareholders, customers, and employees.
Ă¼  To sustain employee morale, retain customer loyalty and avoid disruption in the performance of divisions being divested.
Step 2: Objectives / Action Plan
Strategy:
Group communications activities     
into 3 stages
1. Announcement stage to unveil intent to divest.
2. Interim stage to reassure investors, customers and employees while
Buyers were found for the businesses being sold.
3. Final stage in which the divestiture transactions were announced.
Step 2: Objectives / Action Plan
Key Messages:
1.  Focusing on imaging will reduce Kodak’s debt and align all the company’s resources on Kodak’s greatest strength.
2.  The units being divested are excellent businesses.
3.  Kodak will protect the interests of customers and employees of these businesses by selling them to buyers with the resources to help them achieve their fullest potential.

Step 2: Objectives / Action Plan
Target Audiences:
-Investment Community
-Financial Media
-Employees, especially those affected by the sale.
-Health customers
-Potential buyers
-Government and opinion leaders in affected localities.

Step 2: Objectives / Action Plan
Budget:
-$500,000 for internal and external communications, no paid advertising

Step 3: Communication Tactics
Implementation/Execution Responsible for:
-small “in
-house” team
-PR agencies retained to assist with planning and implementation

Step 3: Communication Tactics Implementation/Execution Implementation:
Stage 1:
-Investor meeting
-Press conference
-Employee news cascade within Kodak and affected businesses
-Management meetings with employees
-Written and other materials given to sales organizations to reassure customers
-Inform government officials, suppliers, trade associations on first day

Step 3: Communication Tactics Implementation/Execution Implementation:

Stage 2:
-Annual meeting presentation
-Employee Hotlines
-Town Meetings
-Site focus groups
-Special transition newsletters
-Management communication with employee
Teams

Step 3: Communication Tactics
Implementation/Execution Implementation:

Stage 3:
-Announcements about sales of businesses
(incorporated the key messages of the
campaign)
-Communications with employees and other
target audiences regarding the sale of each
Business.
Step 4: Evaluation

Evaluation:
-track media coverage of Kodak’s announcements
-major articles appeared in national press, including Fortune and Business Week magazines
-track price of Kodak stock
-track continuing sales of companies to see if these sales remained strong
-track employee turnover to see if employees stayed with companies that were sold
-track what the businesses sold for


Tuesday 16 May 2017

CTQ ENGINEER



Amalan jutera dalam mengendalikan projek di kenali sebagai CTQ. Apa lagi pasal jutera ini....

SELAMAT HARI GURU


Selamat Hari Guru

Cita-cita sejak sekolah ingin menjadi seorang guru. Tidak kesampaian. Alhamdulillah dapat kerja opis.

Untuk ubat hati dan emosi menjadi seorang guru, saya telah mohon belajar di Fakulti Pendidikan di UKM. Terasa terubat juga. Baru ku mengerti sukar pekerjaan guru untuk mendidik murid-murid ni.


Friday 12 May 2017

MAKAN




Makan. 

Sebut je nak makan apa. Nampak perkara mudah tapi ianya SERIUS kerana memberi kesan kepada diri kita. Sebab makan ini akan menjadikan orang tu cergas atau tidak pada masa hadapan. 

Kajian menyatakan, kecerdasan permakanan anak-anak menentukan kepada kepintaran dalam pembelajaran. Maka, ibubapa perlu mengetahui jenis-jenis makan diberikan atau mengamalkan gizi permakanan anak-anak agar kekal cergas dan tidak obesity. Sebab itu, sekolah mewajibkan pelajar menyertai sukan (PJ) 3 kali seminggu untuk mengekalkan kecerdasan.

Contoh remaja tidak perlu berlebihan makanan manis atau berlemak seperti kerepek, gula-gula, kek, biskut dan minuman bergas kerana mengandungi tinggi kalori dan sedikit nutrient.

Untuk menjadikan calon isteri dan seterusnya ibu, satu bonus mempunyai pengetahuan permakanan dan kemahiran memasak seperti kira kalori, jenis-jenis makanan sihat dan perancangan memasak keluarga agar keluarga tersayang terus sihat dan kekal handsome. huhu

Love u

TERJATUH HATI







Sabda Rasulullah s.a.w,

"Barangsiapa yang jatuh cinta, kemudian dia mampu menyembunyikannya, menjaganya dan bersabar serta sentiasa berdoa kepada Allah, maka Allah akan mengampuni orang tersebut dan memasukkannya ke dalam syurga".


Jatuh cinta ni boleh berlaku macam macam cara. Kadang di pejabat, media social atau kat mana-mana lah. Tidak kira jumlah hari kenal. Apabila kita terasa sudah jatuh cinta rasanya cuba untuk tidak kehilangan, dan harap-harap percepatkanlah process ijab kabul. Haha..Itu pun orang ingin kepada diri kita.

Tapi kalau dah tau kene reject tu, walau ‘terlalu’ rindu pun mungkin kita message sekali then kedua kali je. Lepas tu, jangan contact dah la.

Lepas itu, bersedia untuk bercinta lagi walau orang yang reject masih berbekas di hati. Jadi mohon kekuatan Allah. Niat baik, maka Allah akan memberikan yang lebih baik.


Ketika ini kita sudah berada di bulan Syaaban dan inshaAllah hampir kepada bulan Ramadan. Sentiasalah berdoa kepada Allah supaya dikuatkan hati dan jumpa lelaki yang ikhlas dan menerima diri seadanya.


Wednesday 10 May 2017

SEDIH – JIWA KACAU



Menangis kerana kesedihan.  Kadang-kadang kesedihan itu rasanya seperti tidak ada jalan keluar. Ingin minta pertolongan tetapi dengan siapa?. Rasa tertekan, terus dengan kesedihan.
Macamana mengatasi jiwa kesedihan:

  • Fikirkan kejadian yang menimpa diri kita. Tanya kenapa kerana kesedihan itu ada sebab dan tiada kebetulan
  • Ingat nama Allah SWT – zikir nama Allah, doa hajat. Ingatlah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. 
Selain itu,

baca al quran. ubat hati sedih. 

Surah Yasin (hati quran), dan Surah Kahf atau fokus kepada ayat 11. 

Tuesday 9 May 2017

ANUGERAH SEPASANG MATA


Alhamdulillah memiliki sepasang mata yang cantik lagi menawan.
Indahnya ciptaan Allah SWT. Boleh melihat apa yang ada di dalam dunia. Syukur mempunyai saiz mata yang sesuai dengan wajah, sihat dan cukup kelembapan dalam mata.

Tiba ujian, 

Allah SWT boleh mengubah ciptaan dengan membesarkan mata daripada saiz normal. Apabila mempunyai mata besar, mata mudah kering, kesakitan dan penglihatan juga terjejas. Penampilan pula sudah tidak cantik. Waktu tidor pula perlu seletip mata untuk melindungi mata daripada habuk dan berair. Itulah rutin. Boleh ke kembali asal? InshaAllah.

Doa dan Syukur

Mengertilah bahawa Allah SWT boleh mengubah apa-apa sahaja mengikut kehendakNya. Ujian Allah SWT. Manusia, hargailah apa yang kita ada dan sentiasa bersyukur. 

Islam mengajar bersyukur dan bersabar.

Thursday 4 May 2017

KADANG-KADANG IMAN RASA PAHIT



 Ayat balad 4 – sesungguhnya kami menjadikan manusia  dalam keadan susah payah.


Kami buat manusia dalam keadaan susah. Kami menjadi manusia mula-mula dengan kelahiran ibu dan bayi sudah susah. Kesenangan yang diperolehi pun sekejap lepas tu susah semula. Hidup manusia ini susah dan kene berusaha
Apa tujuan jadi susah, tujuan adalah ujian hidup sama ada kita kembali kepada Allah SWT atau sebaliknya. Siapa manusia istiqamah dengan ajaran Islam.

Semua manusia susah. Untuk hidup senang, dia perlu berusaha. Manusia tidak boleh hidup rilek. Senang tidak lama kerana datang susah semula. Kita tidak akan jumpa manusia hidup mudah dari kelahiran hinggalah kematian. Manusia hidup susah mengikut laluan masing-masing. Contoh orang miskin mencari duti untuk sesuap nasi. Manakala orang kaya susah sebab memikirkan untuk menambah untung.

Dalam senang  ada kesusahan

Apa hikmah Allah buat susah, Allah nak bagi tau penghujung susah adalah menuju  akhirat.


Bersusah-susahlah engkau susah mencari Allah SWT.


"Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah dengan marahnya manusia, maka Allah akan cukupkan baginya akan segala keperluannya di dunia ini. Tetapi barangsiapa yang mencari redha manusia dalam keadaan Allah murka, maka Allah menyerahkan nasibnya kepada manusia."

Friday 28 April 2017

ILMU KEIBUBAPAAN


Peristiwa menyayat hati kita semua rakyat Malaysia kematian adik tahfiz Mohamad Thaqif Amin Mohd Gaddafie, 11. Apa yang sebenarnya pembelajaran yang kita boleh perolehi daripada kes ini?

Anak-anak perlu dilengkapi asas pendidikan, psikologi dan kerohanian yang betul bagi membolehkan mereka berdepan perubahan dunia yang serba mencabar. Ibu bapa merupakan role model kepada anak-anak dan akan mengamalkan apa yang dipelajari daripada rakan serta keluarga. Ramai menganggap ilmu keibubapaan boleh berlaku secara semula jadi.
  
Berdasarkan kepada kajian pendidikan awal kanak-kanak berumur 1 hingga 5 tahun, kanak-kanak mempunyai 10 billion neuron. Ketika ini kanak-kanak sedang mengalami proses pembelajaran. Ibu bapa perlu mengajar dan mencorakkan dengan betul mengenai akhlak, sikap yang baik dan mengambil tahu perkembangan setiap saat.

Ibu bapa perlu mendengar permasalahan anak-anak di rumah dan sekolah. Jika anak-anak tidak mahu ke sekolah, bertanyalah dengan baik. Jika kita tidak membenarkan perlakuan yang salah, terangkanlah kepada anak-anak tanpa perlu terus merotan. Rotan ada tempat dan masa. Itu lebih baik. Melayan anak-anak baik inshaAllah anak menjadi baik. Menjaga anak-anak banyakkan sabar dan sentiasa meningkatkan ilmu keibubapaan.


Kepada ibu bapa, jaga akhlak dan sikap baik kita di mana-mana kerana anak-anak akan mengikuti nilai-nilai tersebut ketika bekerja dan hidup bermasyarakat. 

Bercita-cita mendidik anak-anak supaya menjadi soleh kerana ianya hadiah syurga dunia. Cayok..:)

*Tak jadi ibu lagi...huhu

Wednesday 26 April 2017

THE BUSINESS VISION & MISSION


Vision & Mission
·  While a company must continually adapt to its competitive environment, there are certain core values that remain relatively steady and provide guidance in the process of strategic decision-making.
·  These unchanging ideals form the business vision and are expressed in the company’s mission.
·   Many companies develop both
·   Shared vision can motivate employees
·   Develops a commonality of interests
·   Helps focus on opportunity & challenge
Vision Statement
Vision statement answers the question: “What do we want to become?”
            Vision statement developed first
            Short – preferably one sentence
            Broad management involvement
Vision
Clear Business Vision – Comprehensive Mission Statement

Mission statement answers the question: “What is our business?”
Reveals:
What the organization wants to be
Whom we want to serve

Mission Statements
·   Essential for effectively establishing objectives and formulating strategies.
·   It sets the foundation for priorities, strategies, plans and work assignments.

Importance of Mission
Benefits from a strong mission : Unanimity of Purpose, Resource Allocation, Organizational Climate & Focal point for work structure

Developing Vision & Mission
·   Clear mission is needed before alternative strategies can be formulated and implemented

·  Important to have as broad range of participation as possible among managers in developing the mission

9 Components of Mission Statement

Customers - “Who are the firm’s customers?”

Employees - “What are the firm's major products or services?”

Public Image - “Geographically, where does the firm compete?”

Self-Concept - “Is the firm technologically current?”

Philosophy - “Is the firm committed to growth and financial soundness?”

Survival Growth Profit – “What are the basic beliefs, values, aspirations, and ethical priorities of the firm?”

Technology - “What is the firm’s distinctive competence or major competitive advantage?”

Concern Public public image - “Is the firm responsive to social, community, and environmental concerns?”

Concern for employees - “Are employees a valuable asset of the firm?”

Markets -


Products Services

Friday 21 April 2017

KESAN MEDIA

Definisi Media - Newsom dan Jim Haynes (1991) menyatakan media  merupakan sejenis cara komunikasi yang membolehkan maklumat disebarkan kepada masyarakat melalui radio, televisyen, surat khabar, majalah, filem dan juga Internet.

Definisi Masyarakat - Menurut Mohd. Hamdan Adnan, publik ialah “sekumpulan individu yang bergabung bersama kerana berkongsi minat dan kepentingan yang sama” (p.131).
Khalayak ditakrifkan sebagai entiti berkumpulan yang wujud kerana individu-individu berkongsi pengalaman tertentu, tradisi dan gaya hidup.

Revolusi Media Tempatan
  • Akhbar pertama di Malaysia, The Prince Of Wales Island Gazette juga diterbitkan oleh British di Pulau Pinang pada tahun 1805
  • Ini diikuti oleh akhbar bahasa Cina, The Chinese Monthly yang diterbitkan di Melaka pada 1815.
  • Akhbar pertama dalam bahasa Melayu ialah Jawi Peranakan yang diperkenalkan pada tahun 1876.

Penyelidikan Media
  •  Kelahiran Internet dengan ruang IRC,  e-mel, laman web dan lain-lain kemudahan berkomunikasi telah mengubah landskap media pada awal abad ini.
  • ICT baru telah menambah ketidaktentuan golongan penerima yang sinis tentang kegunaannya, berbanding golongan yang optimis.

Punca kerosakan moral dan keganasan dalam masyarakat
  • Permainan video
  • Televisyen dan wayang gambar
  • Muzik popular masa kini
  • Internet

Teori  Keganasan Media
  • Kajian Gerbner et.al (1980) menghasilkan indeks keganasan untuk mengukur jumlah aksi ganas dalamkandungan sesebuah rancangan televisyen.
  • Hasil beberapa kajian yang dijalankan untuk mencari hubungan di antara kesan keganasan media dan masyarakat, telah mencetuskan teori-teori keganasan media.
  • Teori Social Learning – Albert Bandura
  • Teori Cultivation / Penyuburan – George Gerbner
  • Teori Peluru Ajaib (Magic Bullet)

Menurut Prof. Jazmyn Chelliah, seorang pakar psikologi di Singapura berpendapat bahawa televisyen yang telah mengambil alih peranan guru, mentor, bapa dan ibu kepada anak-anak kita yang perlu dipersalahkan kerana menayangkan terlalu banyak keganasan, seks, penyalahgunaan dadah dan alkohol.

Kajian Hagell & Newburn (1994)  - Kajian ini mendapati bahawa remaja delinkuen kurang menonton televisyen dan video berbanding remaja lain.

Kajian Buckingham  - Hasil penemuan menunjukkan kanak-kanak yang dikaji itu bijak bercakap tentang media.

Kajian Milavsky, Kessler, Stipp & Rubens  - Dalam kajian tersebut, faktor-faktor perubahan biologi, perkembangan fizikal dan persekitaran diambil kira ketika meneliti kesan media ke atas responden.

Kajian Kualitatif Buckingham et al - Kajian kualitatif yang dijalankan secara mendalam oleh Buckingham(1993, 1996), Hill(1997), Schlesinger, Dobash, Dobash&Weaver (1992), Gray(1992) dan Palmer(1986) mendapati bahawa khalayak media mempunyai interpretasi mereka masing-masing terhadap kandungan media.
Kredibiliti Media

Apabila televisyen mula menembusi masyarakat, generasi televisyen pula dikritik oleh generasi yang rosak perkembangan kognitifnya kerana mamalan menonton yang didakwa menghasilkan :

  1. Tumpuan perhatian yang singkat.
  2. Kemampuan linguistik yang lemah
  3. Imaginasi yang berkurangan.
  4. Selalu menginginkan gratifikasi segera.
  5. Tidak berupaya membezakan maklumat dengan kebijaksanaan.
Generasi radio pula dipuji kerana keupayaan berimaginasi tinggi, kreatif dan boleh mempersembahkan peristiwa dramatik.
Implikasi ICT kepada masyarakat
  • Literasi Media dan ICT
  • Literasi media(termasuk ICT) merujuk kepada kebolehan untuk berkomunikasi dengan baik dalam semua bentuk media-cetak, elektronik atau on-line, serta mengakses, memahami, menganalisis dan menilai imej dan visual, perkataan dan bunyi yang menjadi budaya media dan ICT masa kini.
  • Pendidikan media penting untuk orang dewasa dan juga kanak-kanak ini kerana kehidupan mereka tepu dengan mesej media.  Pengguna media yang bijak bukan sahaja berupaya mengkritik media yang tidak bertanggungjawab, tetapi juga berupaya menggunakan maklumat dengan sebaik-baiknya untuk tujuan berguna.
  • Falsafah Center for Media Literacy yang memperjuangkan “pemerkasaan menerusi pendidikan”.  Falsafah tersebut merangkumi tiga konsep yang saling berkait.

·         Literasi media ialah pendidikan sepanjang hayat dalam dunia media global.

  • Intipati literasi media ialah proses pencarian maklumat –kesedaran, analisis, renungan, tindakan yang boleh membantu memperkasakan diri dengan kemahiran “mengemudi” iaitu merangkumi kebolehan untuk mengakses, menganalisis dan meneroka, menilai dan mengeluarkan pandangan dan mencipta mesej sendiri.
  • Literasi media adalah alternatif kepada penapisan, pemulauan atau menyalahkan media, iaitu kemampuan membuat keputusan yang terbaik.
Kumpulan Pemantau Media
  • Kumpulan pengguna dalam masyarakat yang seringkali menjadi sasaran pengiklan dan penjual barangan serta perkhidmatan.  Setiap individu dalam masyarakat perlu menjadi pengguna yang bijaksana supaya tidak mudah diperalatkan oleh pengiklan atau pengamal media yang tidak bertanggungjawab.
  • Ibu bapa khususnya perlu lebih prihatin tentang kandungan media yang didedahkan kepada ahli keluarga mereka.  Ibu bapa boleh menyuarakan kritikan kepada pihak media sekiranya terdapat kandungan media yang dianggap boleh merosakkan kesihatan minda dan akal budi masyarakat.
  • Kumpulan pengguna dalam masyarakat yang seringkali menjadi sasaran pengiklan dan penjual barangan serta perkhidmatan.  Setiap individu dalam masyarakat perlu menjadi pengguna yang bijaksana supaya tidak mudah diperalatkan oleh pengiklan atau pengamal media yang tidak bertanggungjawab.
  • Ibu bapa khususnya perlu lebih prihatin tentang kandungan media yang didedahkan kepada ahli keluarga mereka.  Ibu bapa boleh menyuarakan kritikan kepada pihak media sekiranya terdapat kandungan media yang dianggap boleh merosakkan kesihatan minda dan akal budi masyarakat.


Rumusan

Perkembangan dan penggunaan media banyak memberi kesan terhadap individu mahupun masyarakat

Media dilihat bukan sahaja memberikan kesan yang positif malah turut mengundang beberapa kesan negatif dari pelbagai aspek.